Evves place

Alla inlägg under oktober 2012

Av Evelina - 17 oktober 2012 22:27

Sådär ja, då var vi tillbaka på västkusten igen, jag och mina lurviga vänner!


Hade verkligen en riktigt underbar helg hemma, även om hemma mest bjöd på regn! Men vad spelar väl det för roll när man får träffa alla goa människor som man inte sett på, faktiskt länge! Jag har ju inte satt min fot i Blekinge sedan den 26:e augusti. Tänk vad fort tiden gått, jag har bott här över 1,5 månad nu. Helt galet! Men ack så galet bra det har blivit, jag är så glad att jag hoppade över kanten denna gången och vågade flyga min väg. Yeeeha, jag flyger som en Boeing, högt, säkert och långt ;)


Har idag fått ut en hemtenta. Ett "hemprov". 3 frågor som ska besvaras omfattande, med tillgång till all litteratur och egna åsikter. Känns konstigt, såhär har jag minsann aaaaaldrig gjort förrut! Men lite skönt också, just att kunna göra det när man vill. Som alltid gäller det ju bara att faktiskt göra det också =P


Sålt ett helt gäng hästprylar också. Blomman behöver banta sin gardrob en aning! Nu börjar det bli ordning på den. Nu har han bara det han behöver *2 istället för *3, ett steg i rätt riktning! Har råkat utökat gardroben med ett kandar iofs, fast det tar ju inte så stor plats, dessutom behövde han ett, åtminstone kommer han behöva ett, någon gång i framtiden. Det kallas att ha framförhållning!


Om 14 dagar flyttar Blomman in utanför fönstret. Jag kan knappt fatta att det är sant! Vilken drömtillvaro jag lever i! Världens finaste lägenhet, världens ballaste hund och världens finaste Cob. Allt på samma ställe, lovely! Happy är bara förnamnet, Heaven är nog efternamnet!


Fiffi och jag tog en strandpromenix idag, med en klasskompis och hennes mops, Walle. Walle är dööööökär i Fiffi, det är sådär besvarat ;) Fiffi försöker vänligt men bestämt förklara att vi kan vara kompisar, men inget mer. Men är man dökär så är man, då ser man inte alltid klart ;P Jättesöta är de hursom helst, och Fiffi var jätteduktig fast att det enda godis vi hade att tillgå var några torra hästpellets. Älskade Fiffifluff <3


Nu ska jag sova, det är ju en dag imorn också!


Sov gott, igelkott!

 

Av Evelina - 15 oktober 2012 14:03

Med bästa systern, bästa latten och ljuuuus kanelbulle med massa socker på!!! :D

Av Evelina - 15 oktober 2012 10:16

*regn

*trevligt umgänge

*grillad korv

*hundpromenad med Linn

*mer regn

*vinterdäck

*ny dammsugare

*lite regn till


Resan hem gick bra! Det går lätt och smidigt att köra nya fina vägen via Osby. I osby finns dessutom en Staoilmack, lagom från båda håll att rasat lite där. Köpa en Latte och en Frosh och så lurade de på mig en kanelbulle för 3 kr också =P


Blomman kände nästan igen sig när vi kom hem till gården. En gång i tiden när jag har skaffat mig ett riktigt välbetalt jobb ska jag ha en egen gård. En alldeles egen med en hage utanför fönstret. Sedan ska såklart min nya fina Jeep stå parkerad på uppfarten, jämte Blomman Mustang hästtrailer, lackad i matchande färg. Ja, drömma kan man alltid göra.... ;)


Hade ju planerat att jag och cobben skulle ut och rejsa i skogen, men det har varit lite väl regningt. Känns inte så kul att ge mig ut i öööösregn. Tvättade trailern istället. Det var välbehövligt! Så nu åker han flott tillbaka till Halmstad.


Bilen har fått nya vinterdäck, så nu är vi rustade och klara för hej mitt vinterland! Bästa medicinen mot vinter brukar vara att förbereda sig så mycket så möjligt för mängder med snö, då kommer det vanligtvis ingen =P Bilen har dessutom fått diagnosen "flerfelsproblem", det glappar och hoppar lite här och lite där, men den är inte döende än iallafall!


Dammsugare har införskaffats. Bra, nu kan jag städa mer. Dammsuga mattan! Fungerar inte så bra att sopa den, jag har provat :S


Idag ska jag träffa underbara vänner. Först ut blir det blöt dogwalk med Linn!


Fiffifluff var med och bytte däck.

 


Av Evelina - 13 oktober 2012 09:52

Blomman, ready for takeoff!

Av Evelina - 12 oktober 2012 14:21

Äääääntligen fredag! Bästa dagen på hela veckan! Spenderat morgonen på föreläsning på Högskolan, bra förläsning, intressant också, extra plus på det, och ett gäng skratt. Trivs bra på min utbildning, jag börjar helt seriöst tro att jag faktiskt kan bli något bra när jag lämnar stället om 3 eller 4 år. Det låter ju hoppfullt att tro det inte sant?! ;)


Vaknade till strålande solsken idag också. Halland har verkligen höjt sig en nivå från det där eviga regnandet som vi fick stå ut med första månaden. Men men, det är väl så, ger man ett kasst första intryck blir förväntningarna därefter, och den enda riktning en förändring skulle kunna ta är till det bättre. Och det var väl en evinnerlig tur att det började vända nu!


Har städat mitt hus så det ska vara fint till jag kommer hem på tisdag igen. Känner mig lite lätt fel måste jag säg. Från att ha varit slarvmaja BIGTIME, så är det numer mer ordning och reda än vad det någonsin vart. Antingen beror det på att jag helt enkelt har alldeles för mycket fritid, eller TAR mig för mycket fritid. Eller också har jag genomgått någon form av personlighetsförändring som kommer sig av att jag börjar bli vuxen, vilket inte är så himla troligt med tanke på hur "ovuxen" min övriga släkt är....... Den ovuxna släkten hemma i den lilla staden, som när jag tillåter mig själv, faktiskt saknar. Men fast att man ibland saknar de, så vet man ändå att de är bara 20 mil bort. Det är inte andra sidan jordklotet direkt!


Har även fått besked idag om att ponnyhästen från och med den 1:a november kommer bo HÄR, utanför MITT fönster! Tänk vilken lycka att vakna på morgonen och titta på världens finaste ponny genom fönstret! Wiiie, jag längtar! :D


Nu är det som sagt var städat och fint här, har packat lite prylar som ska med hem, och fixat lite i största allmänhet. Nu ska jag och Fiffihunden dra och packa lite till hästen och sedan vidare till Kitty!

Ikväll är det kick-off-fest med Corpus Callosum, här går vi "all-in" med alkoholfritt Rosévin från Carl Jung! Det ser ut som för svagt blandad jordgubbssaft, hoppas det smakar godare!

Sedan blir det mest troligt övernattning hos Kitty, hoppträning med Blomman imorn på morgonen, och sedan beger vi oss allihopa mot RONNEBY!


(Kanske beror inte ordningen på för mycket fritid trots allt, jag verkar ju ha ganska fullt upp   )


 

Av Evelina - 11 oktober 2012 18:17

Knäppte några bilder på världens finaste Blomma i det soliga vädret idag. Alltså, jag är kanske lite partisk, men jag tycker verkligen att han är helt sagolikt tjusig min ponnyhäst   


         


Ridningen gick skitbra idag! Haha, det är det jag säger, det går i vågor heeeela tiden! Ena dagen är vi på topp och surfar järnet på den sjunde vågen och nästa dag så fungerar ingenting. Stackars Blomman, han har det inte lätt....... ;P Han ser ju trots allt hyffsat välmående ut på bilderna, så alltför illa är det nog inte ändå =P


Längtar till helgen!


Och imorn är det fest, alkoholfri för min del. Måste ju hem till Fiffi, men det gör verkligen inget för min del. Fyllefesternas dagar är lite over and out för min del. Ska bli kul att träffa lite nya människor från de årskurserna över oss dock :)

Av Evelina - 11 oktober 2012 12:01

What a wonderful day!


Solen strålar från en KLARblå himmel och inte en vindpust kommer det. Helt otroligt! Alla miljoner vindkraftverk som finns för vind i alla riktningar är helt stilla. Undrar om detta inträffat någon annan dag sedan jag flyttade hit? Det har mest regnat, blåst, regnat, blåst, och sedan för omväxling skull, regnat lite till!


Fiffi och jag tog en skogspromenix för att reka våra blivande ridvägar. Och vilken skog vi har! Massa fina sandvägar att rida på. Hur många som helst! Större vägar, mindre vägar, preparerad rakbana, småhinder lite här och var, vad mer kan man önska liksom? De är inte ens leriga, nä, helt torra och fina trots den sanslösa mängd regn som han däruppe skänkt oss!


Tänka sig vad vi kommer ha kul i den skogen Blomman och jag! Och jag har börjat öva Fiffi lite på att hänga med. Hon tycker inte det är det roligaste vi gör, men tror hon tycker bättre och bättre om det ju mer hon lär sig att vara trygg med hästen. Det tog hårt på hennes gillande av hästen när han råkade trampa henne. Det var ju verkligen inte hans fel, jag ledde han i skritt och Fiffi sprang helt sonika rakt under magen på honom. Tur han är barfota åtminstone! Ingen skada skedde mer än att Fiffi tappade en klo, men den är tillbax nu.


Vi gick lite "vilse" i skogen, det var ju vägar överallt! Men inte helt vilse utan bara lite, för går man tillräckligt långt åt vilket håll som helst kommer det en väg ;) Skulle kolla på Iponen efter närmsta vägen, och ja, det blev lite tokigt. Vi fick hoppa över världens dike för att komma dit. Det gick bra för mig, Fiffi hade inte tid att planera utan bara gick rakt fram och insåg lite för sent att det visst var ett dike inte bara en vattenpöl. Hon så sådär kul ut när hon kom upp kan jag säg :S Usch, fick låna spolspiltan i stallet när vi kom tebax, ville inte ens ta in henne.


Så nu har jag nog bestämt mig, efter utställningen i november så ryker pälsen. Det här är inget kul! För det första blir hon ju hysteriskt skitig bara av att gå på en helt vanlig normal väg om det är det minsta lilla fuktigt, för det andra så HATAR hon pälsvård, och för det tredje så tar det måååååånga långa timmar för henne att torka när jag måste skölja henne efter varje promenad. Hon fick en overall, den fungerar sådär. Hon går lite "spakt" när hon har den på sig, och då är den ändå rymlig till henne.


Haha, precis innan vi var hemma så mötte vi ponnyn. Hon stog och solade sig ;)

     

Av Evelina - 10 oktober 2012 20:24

Idag är en bra dag! Idag är den dagen då jag fick tillbaka mitt absolut första arbete jag gjort på Högskolenivå. Det kunde bedömas med U (Underkänd) eller G (Godkänd).


Jag har hela tiden försökt att ha inställningen att jag aldrig någonsin tidigare gjort något på högskolenivå och att himlen inte trillar ner om det skulle vara så att jag får tillbaka uppgiften med ett U. På högskola är det ju dessutom så att får man U så får man tillbaka, göra om och göra rätt och förhoppningsvis höja det till ett G då.


Uppgiften var i 2 delar och skulle dels handla om en film vi fick se. Vi skulle beskriva filmen och hur sociala strukturer framställdes och sedan relatera det till en bok vi skulle läsa om sociologi.


Och jag KLARADE DET!!!! Jag fick tillbaka min uppgift med G på båda delarna och ett "Bra!" som kommentar! Fick lite andra kommentarer också, men inga som direkt är relevanta här. Åh, så jag kände mig så barnsligt lycklig över min prestation att jag belönade mig en på lösgodis när jag var och handlade ;P


Utöver det så köpte jag mjölk, yoggi, en till sorts yoggi, müsli till den ena yoggin, frusna hallon till den andra yoggin, pasta, mangosar, skinka till min smörgåsar, ni vet, som variation till ost ;) och några färdiglagade viltfärsbiffar som råkade vara goda. Och ja, haha, jag råkar tycka yoggi är väldigt gott =P


Resten av dagen kan vi lämna bort idag, ridningen gick katastrof och känslan sviker mig totalt där just nu. Det bara går i vågor upp och ner och ibland är det full storm. Ena stunden blåser det i ena riktningen, nästa blåser det åt andra riktningen och sedan blir det lugnt och vindstilla en stund. En sorts tillfällig lycka och allt känns så himla bra och sedan blåser det som fan igen. Suck jag blir så trött på mig. Jag vill hitta tillbaka till där jag var en gång i tiden. Ingenting blir ju bättre av att köpa en ny båt eller bättre utrustning. Nä, jag behöver en flytväst och en instruktör som kan lära mig att segla på nytt.

 Jag vill hitta en tränare där jag känner att yes, det här fungerar och vi utvecklas! En som jag kan rida regelbundet för så att vi får lite puffar åt rätt håll när det blir trögt. Men vart hittar man någon som kan mäta sig med JB?


Nä, det här drar ner stämningen på min lycka över mitt braiga G så jag lämnar mina katastroftankar om ridning sålänge. Kokar lite kaffe och glor på bönnerna istället ;)

(Fast på datorn, för nån TV har jag ju inte ;P)



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Armanis Mr O´Mally

 

Welsh Cob, hingst, född 2006

e: Armanis Shooting Star ue: Menai Sparkling Midas

 

Min "dressyrponny" och bästa vän, till vardags kallad Blomman. Han är godkänd för avel och har en livstidslicens hos Svenska Welshponny och Cobföreningen.

Fiffihunden

 Fiffi är en Amerikansk Cocker Spaniel med sportfrisyr. Hon hänger med på det mesta och ambitionsnivån ligger på att vi ska ha roligt ihop.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards