Evves place

Alla inlägg under oktober 2011

Av Evelina - 16 oktober 2011 20:57

Igår skulle vi ut med kompisarna på höstmystur i skogen. Det blev dock en snabb vändning på den turen när vi hunnit kanske iallafall 50 meter in i skogen. Det formligen kryllade av älglöss! Usch och fy och uörk! Hästarna tycker de är skitäckliga rent ut sagt. Och jag som inte gillar sånt som kryper och flyger känner mig lite smått panikslagen när de kommer också ;P


Så istället för en tur bland höstlöven blev en "roadtripp" i skritt. Men det blev en riktigt härlig runda i det strålande solskenet ändå :) Var ett tag sedan vi var ute nu, gillar inte skogen när lusarna är så på G. Får hoppas på en svinkall frostnatt så de dör ut helt enkelt! Vi vill ju ut och burna på galoppvägarna igen ju :D


På kvällen var det middag på resaturang. Haha, liiiiiite kul är det ju när man läser i menyn att man bara serverar utvalda råvaror typ. Sedan får man in sås med burkchampinjoner och några wokgrönsaker som är misstänkt lika sådana man köper i påse i frysdisken ;) Whatever, maten var god så spela kvitta, men jag kan ändå inte riktigt låta bli att fundelidera lite över de =P


Idag på förmiddagen blev det lite basicwork i paddocken. Min fantastiskt duktiga ponny, ibland är det svårt att komma ihåg att han bara är 5 år och bara "riden" lite mer än 1 år..... Iallafall så körde vi på hoppesadel och galoppövningar idag. Mycket tempoväxlingar och mycket förvänd galopp. Har kommit underfund med att galoppjobbet funkar alldeles enormt lösgörande på honom för tillfället. Han blir hur mjuk och härlig som helst! Framförallt blir han så mycket jämnare i båda sidorna av att jobba med den förvända galoppen.


Funderade ju lite på att starta någon mer tävling i år, men lämnar nog faktiskt den idéen trots allt. Känner att vi har lite grundläggande övningar vi behöver jobba med och jag får sådan enorm prestationsångest av att känna att jag ska tävla så skiter faktiskt i det till nästa år så får vi se hur de blir då! :)


Sedan ikväll så har jag då varit och samlat vuxenpoäng ;) jag har varit på Tupperwareparty! Så nu har jag blivit med plastburkar! Det blidde en kaffeburk, en äppelburk och en lite mjölkkanna som tydligen är heeeeeelt fantastisk enligt alla! Det var en gåva man fick, alla som va där. Jag erkänner att jag gick för att man fick en kanna, och för fikat såklart ;) Men väl där bland alla andra vuxenpoängssamlande människor så blev man ju såklart lite köpsugen :P Jag som är färgnörd tycker ju bara det är lite tråkigt att man inte kan välja färg utan det är liksom en speciellt färg just nu. Gillar man den inte får man hoppas att de byter till nästa gång. Jag ville ha en vispskål men gillade inte färgen. Frågade när de skulle byta, hon visste inte, den hade haft den färgen i 2 år =P Haha, antar att jag får vänta och hoppas att de snart tar sitt förnuft till fånga och inser att en ny färg vore kul! Var iallafall en trevlig stund och nu är jag 3 plastburkar och iallafall 2 vuxenpoäng rikare! :D


 







Av Evelina - 13 oktober 2011 21:15

Kände att det började bli lite tråkigt med den gröna varianten nu. Så nu blev det istället en väldigt orange design. Jag tycker det blev lite läckert, men kanske blev det väl orange? Vad tycker ni?


I tisdags var det hoppedags för Blomman igen. Det gick som vanligt super. Han är så duktig min stjärna! Ibland undrar jag vad jag egentligen gjort för att förtjäna en sån snäll fin häst som han.....


Idag filade vi lite i paddocken. Gick sådär! När man är lite "down" i huvudet så brukar det bli så, iallafall för mig. Men eftersom jag vet vad det beror på och därför varför det bara går halvbra så tycker jag att det är ok ändå. Vi gör vårt bästa och vi kämpar på.


Har klippt honom en gång till nu också. I tisdags på förmiddagen. Så nu är han återigen en fin kortklippt dressyrhäst och ingen luddponny längre. Får se om det blir fler klippningar eller inte denna säsongen. När det mest är ridning utomhus så är det ju lite skönt om det inte är alltför korthåriga!


Behöver stoppa om min hoppsadel, frågan är bara var man gör det? Blekinge, delen av sverige som hästguden glömde!


Såhär såg Blomman ut för ganska precis ett år sedan. Det har hänt lite sedan dess, även om det inte syns lika bra på en bild som i verkligheten.

 



Av Evelina - 11 oktober 2011 16:42

Den gångna helgens Trick- och komunikationskurs var helt suveränt bra! Är så stolt över min fina ponny, han är så fantastiskt duktig!


Vi åkte upp på fredagen, inga konstigheter alls, bästa lilla hästen åker som om han inte gjort annat i hela sitt liv! Passade på att leverera ett täcke på vägen också. Smidigt att sälja saker och kunna leverera dem direkt utan att behöva posta och härja med frakt och sånt.


Iallafall så kom vi fram till Linköping på em. Var ute i stallet där Blomman skulle bo och lämnade honom. Hade honom ute lite i longerlinan så han skulle få rusa av sig lite energi. Det var välbehövligt. Han är verkligen lyhörd och lydig, nytt ställe och ett helt öppet fält men han lyssnar hela tiden på mig <3


På lördagmorgonen begav vi oss iväg igen, på kurs. Var ingen direkt inledande teori utan vi körde på med lite gurndläggande praktiska komunikationsövningar direkt. Blomman var jätteduktig. Märktes att det var mycket funderingar i huvudet på honom. Största problemet blir att jag lätt blir lite "stor" i mina rörelser och mitt kroppsspråk och Blomman är så hyperkänslig att han tycker de blir lite läskigt. För mig är det verkligen en jätteutmaning att jobba med en häst som honom. Att hela tiden vara här och nu och mentalt lugn och avslappnad för att kunna kommunicera med honom.


Efter lunchen sedan så hade vi praktiska teoriövningar. MYCKET intressant och givande!!! Samma "kroppspråksövningar" som vi gjorde på våra hästar på fm, gjorde vi nu på varandra i gruppen. De personer jag övade på, som agerade hästar för mig, reagerade i mångt och mycket precis som Blomman gjorde på fm. Nu kunde man ju dock ha en dialog om varför reaktionen blev som den blev och hur de upplevde en. Det var även väldigt tydligt hur olika alla i gruppens riktiga hästar är att arbeta med, det speglades väldigt tydligt i tex hur stora "hjälper" man behövde ge de olika personerna för att flytta dem dit man ville.


Sedan var det praktiska övningar med hästarna igen. Repetion av fm och sedan TRIX!!! :D


Vi körde mest buga och den spanska skritten. Blomman var fantastiskt duktig!!! Haha, när vi övade spansk skritt så vart han helt till sig och sprattlade iväg alldeles för mycket med frambenen så helt plötsligt var han jääääättelång eftersom han glömde bakbenen kvar där bak, söte    Buga lossnade också rätt bra :)


Så helt klart en riktigt lärorik och intressant helg, heeeeelt klart värt resan till Linköping!


Blomman på kurs!!

       Övar spansk skritt i somras!


Av Evelina - 6 oktober 2011 10:04

Ruskeväder ute, märks att sommaren är borta och att hösten har anlänt. Så är det när man bor i ett land där det är kallt 10 månader om året! Fast på något sätt finns det väl någon form av tjusning med det också..... de olika årstiderna innehåller ju trots allt lite annat än bara kyla. Tur det!


Igår agerade jag "hästfotograf". Haha, kände mig otroligt proffsig som sprang runt där med två stycken nikonkameror hängande runt halsen med olika optik ;P Nä, skämt åsido, det är roligt att folk ber en om bilder. Jag tycker det är roligt att fota och jag vet själv hur otroligt värdefulla de bilder man har kan bli den dagen det händer något som man inte kan göra någonting åt. Det var ett bra tag sedan jag fotade lite ordentligt och det märks att det är färskvara, men några hyffsade bilder blev det trots allt.


Var även och gjorde en investering igår. Har ältat och funderat både länge och väl över om jag skulle köpa mig ett par ridstövlar till. Har ju mina fina, stenhårda Cavallostövlar (som jag fortfarande inte riktigt lärt mig rida i, men de är iallafall snygga att glo på =P), men det är ju inte direkt stövlar man klaffsar ut i hagen för att hämta hästen i. Alltså BEHÖVDE jag ju verkligen ett par till ;)


Så igår blev det då slutligen ett par stövlar till, Mountain Horse Ridge High Rider. Jättemjuka och sköna, typ raka motsatsen mot de fiiiiina dressyrstövlarna! Men de funkade helt suveränt att rida i! När man inte ridit i stövlar på länge utan bara guppat runt med kängor och knästrumpor så inser man vilken enorm skillnad det faktiskt gör. Så jag är helnöjd! Mjuka, sköna, bra att rida i och till och med hyffsat snygga att titta på. Ännu ett litet plus är att de är en aning fodrade, vilket förhoppningsvis gör att de kommer funka bra även i vinter. Det är ju kanon, eftersom vi bor i landet där det är kallt 10 månader om året ;)


  (produktbild från http://drakboda.se/popup_image.php/pID/650 )


Idag blir det dressyrträning för Blomman och mig. Måste slipa och fila lite så vi blir bäst ;) Nu satsar vi, förhoppningsvis, mot lagallsvenskan för häst nästa år. Vi ska minsann visa alla storhästryttare att ponnysar kan dom också (även om säkert ingen tvivlar på det) ;P Har efter årets tävlingar konstaterat att nope, slut på ponnytävlandet nu! Hur kul är det när det inte spelar någon roll hur bra vi presterar, vi kan ändå inte bli placerade. Bara för att jag råkar vara 7 år för gammal för ponnytävlingar.


Ska dessutom ut på tur och hämta hö och spån. Dagarna fylls upp rätt bra. Jag börjar bli som pensionärerna, jag är ledig men hinner inte med allt jag ska ;P


Ikväll blir det en tur till MIO möbler för nån, haha, jag vet inte vad, men man fick en bakelse iallafall, så då är det klart man måste gå  


Och föresten, måste visa min helhäftiga Orchidé!! Kunde bara inte motstå den när jag såg den i blomsteraffären. Och belive it or not, den lever fortfarande, efter hela dryga 2 veckor i min "vård"  

    


Av Evelina - 5 oktober 2011 09:37

Igår var det hoppträning. Premiärhoppning för hösten och premiär på nya anläggingen för Blomman och mig. Min ponny skötte sig som det anstår en stjärna, trots en grupp på 7 hästar och en hel del väntan. Hoppningen gick också hyffsat. De bristerna vi har är helt klart mina, när jag gör som jag ska så blir det kanon ;)


Mamma och Tim var med och tittade och filmade! Vi har lite dåligt flyt i början, jag rider ihop honom lite för mycket, och på slutet efter näst sista hindret blir det ett "stopp". Det är en snäv sväng utåt och Blomman siktar mer inåt (helt naturligt), men sedan kommer vi igång igen :)


Av Evelina - 1 oktober 2011 21:44

Denna helgen har blivit en riktig HÄSThelg!


Började igår med att rida min egen, sedan var jag och hjälpte en vän som skulle prova Blommans hackamore och fick provrida lite då också ;P På kvällen var jag och tvättade dressyrstaket och sedan var det banbyggnad. Imorse klev jag upp 05.30 och åkte och släppte ut hästarna, direkt därifrån till dressyrtävlingen för att sitta på "delad speakerplats".


Vi satt hela dagen lång, från första start till sista! ca 40 starter var det. Skötte ljudet och "speakade" på prisutdelningarna. Det var första tävlingen på nya anläggningen och det flöt verkligen på bra måste jag säg. Hade lite krångel med högtalarsystemet, men nu har vi felsökt så inför ponnysarna imorgon ska det nog bli kanoners! Haha, men fyyyy va shaky jag var innan jag skulle prata första gången! Men det gick helt ok bra, säger inte att jag lät proffsig, långt ifrån, men jag fick iallafall sagt det jag skulle utan alltför stora modifieringar ;)


Utsikten från min position!

 

Efter tävlingen, som var slut typ 14 tror jag, så blev det en tur till Blomman, igen. Fixa det sista med maten och bygga klart de nya vinterhagarna. Blev riktigt bra och alla hästarna verkade nöjda och glada! Mysiga, löviga, hösthagar. Härligt! Vila fick han dock göra. Fast de kunde han behöva, även om han inte såg direkt jättetrött ut. Jag har lite långtråkigt så Blomman har motionerat mycket sista tiden =P


Blommans nya hage =)

     


Annars har det gått rätt bra med ridningen sista dagarna. Vi hade en liten formsvacka, men det börjar lossna igen, vi börjar återfinna "flowet". Det har varit lite borta ett tag, jag har varit lite låst och spänd vilket såklart återspeglar sig direkt på hästen. Och sedan blir det en ond cirkel. Man blir mer och mer frustread och allt blir bara mer och mer pannkaka. 


Vi tog ett break, andades lite, lugnade ner oss. Bytte strategi, bröt cirkeln och rätade ut linjen och nu börjar vi minsann hitta tillbaka till vår vanliga känsla igen! 


Och efter att ha glott på tävlingarna är jag allt lite tävlingssugen igen! Vi får väl se om det kanske blir någon liten tävling till innan året är slut....!


Nu ska jag fixa lite, sedan blir det sängen! Tidig tävlingsmorgon imorrn också :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Armanis Mr O´Mally

 

Welsh Cob, hingst, född 2006

e: Armanis Shooting Star ue: Menai Sparkling Midas

 

Min "dressyrponny" och bästa vän, till vardags kallad Blomman. Han är godkänd för avel och har en livstidslicens hos Svenska Welshponny och Cobföreningen.

Fiffihunden

 Fiffi är en Amerikansk Cocker Spaniel med sportfrisyr. Hon hänger med på det mesta och ambitionsnivån ligger på att vi ska ha roligt ihop.

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards