Evves place

Alla inlägg under juli 2012

Av Evelina - 27 juli 2012 09:41

Efter mycket funderande och velande och tänkande och grubblande har jag kommit fram till ett beslut!


Jag, Blomman och Fiffi ska flytta till Halmstad :D


Sökte högskoleutbildning och kom in, så det är väl antagligen meningen att jag ska dit. Så jagar boende och stallplats för fullt! Inte det lättaste när budgeten inte är så där väl tilltagen och man ska ha hästen med sig. Studielån är nog inte riktigt anpassat för hästhållning!   


Så om cirkus 4 veckor bär det av. Tror och hoppas det kommer bli kalasbra! Det blir ju mycket vad man gör det till, och jag vill verkligen göra det bra, så förhoppningsvis kommer det bli så också :)


Uuwiii, spännande det här   


Hade första jobbdagen efter semestern i måndags, och inledde med en skaplig förkylning. Usch, det är inte så där käckt att vara genomförkyld när det är sådär 30 grader varmt ute. Måste jag välja vill jag hellre ha det på vintern såfall!


Så det är mitt läge just nu!


En mycket klok människa, Pernilla Tillander, lärde mig att;


Det enda som är konstant, är förändring.


 



Av Evelina - 21 juli 2012 22:24

Somliga festar på lördagar, andra softar i soffan med sig själva eller med sällskap, några jobbar, och jag rider ;)


Jepp, två hästar stog på schemat för kvällen. Egentligen stog de på schemat för DAGEN, men om man råkar sova bort en hel eftermiddag i soffan så får man helt enkelt strukturera om lite!


 


Båda hästarna var duktiga så jag är mycket nöjd med mina bruna grabbar! Måste bara erkänna att jag saknar ihjäl mig efter en mjuk skön dressyrsadel nu! Mina stackars sittben kills my ass! :O Spetsigt så in i vassen, icke skönt någonstans! Att då behöva rida TVÅ pass i hoppsadlar, ajajaj! Jag tycker faktiskt rätt synd om mig själv. Funderar faktiskt helt seriöst på att köpa en sån där rumpvärmare så det blir lite mjukare. För det är ju ett tag (min bakdel skulle säg evighet) tills vi ens är i närheten av någon form av komfort igen. Miss my omni <3


I förmiddags var jag och Fiffi, Mamma och bror med flickvän i k-hamn och kikade på hundtävlingar. Vi mötte massa människor, hundar och lite till hundar. Bra träning för valpis att komma ut och titta på världen och lära sig vilken miljö hon sedan kommer befinna sig i när vi ska tävla om ganska exakt ett år ;) För det kommer vi göra! Jag har verkligen fastnat för det här med hundar och hundträning, det är hur kul som helst!

Fiffi skötte sig toppen, mitt A-barn :)

Däremot så har jag lite svårt för folk som har stora, odrägliga hundar som de knappt kan hålla! Jag förstår inte riktigt att man drar med sig hunden om man inte har koll på den?! Visst att man måste öva och träna, men man kanske skulle satsa på att ha kommit lite längre först!  Så dagens tumme ner till det!


 

Av Evelina - 19 juli 2012 11:55

Jepp, stort intresse här! Pengar på kontot är ju lite jobbigt, mycket roligare att se dem rulla ;)


Igår var det en tur till Kallekrona. Besök på Hundbiten stog överst på listan, såklart! Fiffi fick bälte, "ben", ett mindre "ben", godis och kamptrasa i Fiffi-size. Har velat massa fram och tillbaka med det där bilproblemet, men kom fram till att detta var den billigaste, smidigaste lösningen till jag faktiskt vet hur jag ska ha det. Ett litet tips, köp aldrig en hund om du inte har en kombi! Fast de är nog bara jag som är tillräckligt trög för att tro att det ska vara smidigt och enkelt ändå, bara inte hunden är så stor.....

 


Fyndade bra till mig själv också. Insåg förra året av en slump vilken stor rea butikerna har på somaren, så i år tog jag mig erfarenhet med mig och körde på samma koncept igen. Blev 2 par nya byxor, från Cubus. Tror aldrig jag ens handlat där förrut, men dessa var hur sköna som helst! Jättemjuka och superstretchiga, me like! De var inte ens på rea, men köpte 2 par ändå. 199:- st är ju nästan som rea ;P Blev ett linne där också. På Gina blev det bara ett JÄTTEneonrosa linne, på HM blev det en tröja med en arg fågel på, SÅÅÅÅ Evelina! Och på Stadium blev det en sådan där randig tröja som precis alla har, numer även jag :)

 


Idag har Fiffi och jag inlett dagen med en skogspromenad, man kan säg att det var blött! Närmare förklaring än så behövs inte..... Man börjar onekligen fundera lite på om allt verkligen står rätt till. 15-18 grader och regn eller skurar varje dag, är detta verkligen juli och högsommar???


"Matte, jag är BLÖT, jag AVSKYR och va blöt! Kan du vara så vänlig och ta IN mig nuuuu!"

 

Av Evelina - 16 juli 2012 22:22

En veckas semester har hunnits med, en vecka kvar. Än sålänge har jag inte gjort något vettigt alls = kanon! Hehe, precis som planerat helt enkelt!


Det blev en tur till staden förrut idag. Köpte en canvasbur till Fiffi på ÖB förra veckan, 199 kr kändes väldigt överkomligt! Packade upp den hemma och tyckte väl att den kändes i sladdrigaste laget, men man kan ju inte förvänta sig så mycket för de pengarna utan tyckte att aja, det blir nog bra! Planen var att ha den i bilen så jag slipper ha henne lös där. Hon sitter jättestill och fint när vi kör, men när jag lämnar henne i bilen så går hon som hon vill ;) En bur hade ju löst problemet!


Så igår när vi skulle till Falsterbo skulle vi då inviga buren. Fiffi tyckte att det här var den sämsta idé jag kommit på hittills, så hon gnölade lite, gick ett varv och tryckte näsan lite mot tyget i hörnan. Min bur var nog ett riktigt rejält måndagsexemplar, för det lilla gjorde att tyget "delade" sig i den hörnskarven och Fiffi kunde sticka ut näsan. Suck, nog för att man får vad man betalar för, men allvarligt talat, en cockervalp som lite försynt säger "Skulle någon kunna släppa ut mig?", det borde den hålla för! Så lämnade tillbaka den idag. Mycket tillmötesgående personal och inga som helst problem. De höll med om att den måste varit försvagad eller något.


Dock kände jag inte riktigt för en ny likadan, min erfarenhet blev ju inte så bra ;) Drog vidare till Landtmannaffären och kollade utbudet där. Där blev jag föreslagen att ha henne i sätet med bälte, alt i sådan där stor plastbur. Blää, kände bara att gud vad krabbigt allt blev, suck! Det lättaste vore nog att bara byta bil. Det är helt uppenbart att man inte bör ha någon klarblå gubbsedan ens om man bara har en "tanthund". Men vad ska jag ha istället?! V70? Santa Fee? Jeep? Vad vill jag betala? Eller ska jag bara köpa en plastbur och se glad ut? Den var ju faktiskt godkänd även om jag vill flyga med henne..... (för de lär ju inträffa, eeh, jättemånga gånger?)


Får nos sova på det här faktiskt, en natt eller två. Eller kanske en vecka!


Imorgon blir det hästfotografering om väderguden kan tänka sig att bjuda på trevligt väder. Får man önska så gärna ljust, men inte strålande solsken. Plusgrader är ju också ett plus i kanten, det ska ju föreställa högsommar ;)


Och föresten så är Blomman och jag anmälda till en kurs i centrerad ridning i augusti! Det innfaller såklart den helgen jag jobbar lördagen, men tack vare otroligt trevlig och serviceminded arrangör och instruktör så gick dett att lösa ändå! Ser fram emot det massa!! :D


 



Av Evelina - 16 juli 2012 11:15

Igår tog jag och Olivia en tur till Falsterbo! Det var 5 år sedan jag var där senast, herregud vad tiden går! Och herregud vad pengar jag sparat på att inte åka dit på alla dessa åren   


Det var iallafall en jättetrevlig resa, vi lyckades slippa kö både på morgonen och på kvällen, här snackar vi flyt! Vi slapp för det mesta trängas med folk i tälten, och var det smockfllt i något tog vi helt enkelt det senare när folket gått. Det blev inte heller någon megashopping utan jag höll hyffsat i mina slantar. Ett ljusbrunt träns till hoppsadeln + tyglar 464 kr (outletpris, ordinarie cirkus 1000) och ett par transportskydd från Sjöhagen till mässpriset 395 kr, har haft sådana röda en gång i tiden, gillade de skarpt, men sålde de sedan. För de var röda =P Denna gången blev det fantasifullt svarta ;P


Fiffi var med, tyckte det kunde bli lite miljöträning för henne. Hon verkade tycka det var helt ok, massa spännande lukter och i vissa tält bjöds det ju faktiskt på snacks till vovvarna! ;) Kommer inte ens håg hur många som kom fram och pratade och klappade på henne och talade om hur söt och fin och mjuk hon var! Och det var ännu fler som pekade och pratade på håll. Världens bästa Fiffi <3 Hon skötte sig hela dagen lång och gick snällt i snöret när hon kunde, när det var för mycket folk eller inne i tälten där det var trångt, så bar jag henne så hon inte skulle känna sig trängd eller bli trampad. Dock har ju inte alla speciellt bra koll på sina hundar utan rätt var det är hör man bara ett bröl och en stor arg hund som gör världens utfall. För mig är det obegripligt att man tar en sådan hund med sig!


Har hittat en sadel jag är lite sugen på. Crown Aragorn, men de som säljer den har semester till augusti. Men det är väl som alltid, den som väntar på något gott, väntar aaaaalltid för länge =P Hoppas bara den är värd att vänta på! För övrigt var de hur trevliga och hjälpsamma som helst! http://www.mustanghastsport.se/


Men vi får väl leva med hoppsadlen så länge helt enkelt. Vi har ju ett matchande träns numer, det är ju alltid något ;)


Fina nya matchande tränset!

 


Och dessa transportskydden (fast svarta) kommer med posten senare, de var slut på mässan. Fast de är ändå köpta till mässpris ;)  





Av Evelina - 14 juli 2012 10:11

Världens sötaste luddhund   


                             

Av Evelina - 13 juli 2012 18:28

Igår löshoppade ponnyhästen. Har inte löshoppat han på över 1 år, och nu precis som då, så taxerar Blomman i trav, som den "trav-häst" han är. Känns lite som skitsamma, vill han trava klart han kan få trava, huvudsaken är att han tycker det är kul! Vi ska försöka köra löshoppning 1 gång i veckan eller så, så förr eller senare kanske min travande kuse också börjar ta det i galopp ;)


Blev bara en liten kort film, svårt att filma bra när man bara är 2 personer. Men det är ju alltid något :)


Idag var jag uppe en vända i Växjö på morgonen. Hade en spekulant på min dressyrsadel. Så nu är den såld, och det enda vi just nu äger är en ljusbrun hoppesadel =P Är dock meeer än nöjd med min affär! Köpte den för ett drygt halvår sedan för 5000 kr och krängde den för 7000 kr utan att ha lagt en spänn på någon omstoppning eller annat. Tror det är det som kallas bra affärer ;) Har hänt en gång innan att jag lyckats gå med vinst när jag sålt sadel, alla resterande sadelaffärerna har gått minus, så totalt sett är det nog rätt mycket minus ändå =P Men sådant ska man helst inte tänka på, det blir så jobbigt då!


Så nu blir det till att lusläsa sadelannonser igen. Alltid lika underhållande. Jag önskar mig en bruuuuun, han är så galet fin i brunt   


Fick dressyrhjälp av Lotta idag, det lossnade bra för oss! Galet vad grym han är min häst! Helt otroligt    Jag var dock tacksam för den lightlunch jag nöjt mig med innan, nedsittning i trav är inte precis den roligaste övning som finns på en häst som rör sig som hela havet stormar   


Fiffi tränar också! Sitt, ligg, backa och hopp! Hon är så störtskön, fattar hon inte riktigt så kör hon hela registret för något av det måste det ju bara vara jag ville att hon skulle göra ;) Vi har inte så mycket stadga i övningarna än, det är därför hon kör lite omväxlande någonstans på mitten. Hon hoppas att en ny övning bjuder på en ny godis! Hon är ju inte spaniel för intet ;)


Vi tog en fikastund på altanen också, Fiffi har också kudde i sin stol, hon gillar inte att sitta utan, vem gör det liksom?!

 


Sedan var vi ju tvungna att motionera bort lite av det vi gluffsade i oss, så vi tog en härlig promenad!

 

Av Evelina - 11 juli 2012 22:54

Efter att ha funderat lite över vad jag egentligen pysslar med och beklagat mig lite över min vilsenhet så känns det mycket bättre! Bestämde mig för att bara ta det luuuuugnt med ridningen idag. Så det blev ett sadellöst pass i skogen. Avslutade det sedan med några få varv på banan och tänka sig; När jag bara sitter still, enbart fösöker slappna av och skumpa med, så går allt så otroligt mycket bättre! Att det ska vara så svårt när det egentligen är så lätt?!?!


Känner mig hursomhelst jättenöjd och glad efter det där totalt kravlösa barbackastudsandet på ponnyn, och han verkade mycket nöjd också! Imorgon blir det löshoppning och nya skor!


           


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Armanis Mr O´Mally

 

Welsh Cob, hingst, född 2006

e: Armanis Shooting Star ue: Menai Sparkling Midas

 

Min "dressyrponny" och bästa vän, till vardags kallad Blomman. Han är godkänd för avel och har en livstidslicens hos Svenska Welshponny och Cobföreningen.

Fiffihunden

 Fiffi är en Amerikansk Cocker Spaniel med sportfrisyr. Hon hänger med på det mesta och ambitionsnivån ligger på att vi ska ha roligt ihop.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards