Evves place

Alla inlägg under juni 2011

Av Evelina - 27 juni 2011 22:03

 

Full fart framåt! Denna dagen har typ bara försvunnit! Måste ju betyda att jag har haft roligt, el?! Man brukar ju säg att tiden går fort när man har roligt så vi kör på den linjen ;)


På kvällen fick Blomman en kompis i hagen brevid. Roligt för honom med en hästkompis, om än inte i samma hage, men iallafall precis brevid :) Blomman tyckte dock han var en aning tråkig när han till en början totalt dissade hans tappra försök till att kröka nacken och styla järnet. Haha, så söt är han, sedan när den andra hästen dissar honom så ser han så sjukt förvånad ut över hur något skulle kunna vara mer intressant än han själv! Busponnin :P Han hade för övrigt vila idag, fast det blev ju inte mycket av den vilan efter allt buset. Menmen, han slapp ridning åtminstone.....


Imorgon har vi dressyrträning igen. Känner att det är lite välbehövligt! Det är verkligen guld värt att ha någon som påpekar lite från marken. Ibland kan det ju bli lite låst annars. Man känner ju att problemen finns, men man har svårt att se lösningen liksom. För mig är det fruktansvärt frustrerande när jag har problem som jag känner mig oförmögen att lösa ;P Kan man då bara få lite nya tips och infallsvinklar och övningar som kan hjälpa till att lösa det så blir det ju genast så mycket lättare och roligare :D


På söndag är det dags för tävlning igen. Känns sådär just nu. Är inte jättetaggad, iallafall inte än. Kanske för att det är så mycket press som jag släppt eftersom vi nu är kvalade så jag har inte lika mycket att tagga inför? Vi ska ju liksom bara skaffa rutin. Hur bra vi än presterar eller hur mycket poäng vi än plockar ihop så får vi ju ändå ingen placering. Liiiiite surt är det, jag gillar ju rosetter ;P It sucks att vara överårig ponnyryttare   


Naj, bedtime.....!

Av Evelina - 25 juni 2011 21:52

                                       

Av Evelina - 24 juni 2011 22:46

Har haft en hur lugn och skön dag som helst! Haha, social som bara den, eller inte ;) Har nog aldrig firat midsommarafton så lite som i år. Det vill säga inte alls! Haha, fast jag får väl erkänna att jag faktiskt tycker det här var rätt skönt!


Sista tiden har det varit så himla fullt upp hela tiden, från morgon till kväll, oavsett om det varit jobbdag eller ledig dag. Så kändes riktigt skönt att inte ha något planerat alls idag utan bara kunna ta det lugnt, jobba i lugn och ro på fm och sedan slippa stressa hem och fixa hästen innan man ska på fest osv. Hehe, jag gick hem och sov en stund istället, sedan gjorde jag en liten krans till Blomman och åkte bort och provade den. Han var inte så imponerad men gick med på att ställa upp på några bilder innan han kastade av den iallafall ;P


         

När han ansåg att han fått nog såg han till att göra sig av med den illa kvickt ;)

 

Han önskade sig en ny matskål. Såklart han ska ha det då! Hihi, visst var den passande :D Grön och fin och med BLOMMOR på <3

 

Av Evelina - 23 juni 2011 21:49

Vi tar dagen som den kommer just nu, tömkör lite, promenerar, varvar med lite dressyrträning och lite bus i skogen. Lite klättring och lite vila. Lite av varje och lite lugnt och skönt liksom.


Blomman har funnit sig väl tillrätta nu. Är skönt att se att han ändå landar såpass fort när han flyttar. Han gillar att kunna stå o kika ut.

 


Kan knappt inte fatta att tiden går så himla fort. Imorgon är det midsommarafton, vart tog första halvan av 2011 vägen egentligen? Det har gått hur fort som helst, men ändå har det hunnit hända hur mycket som helst!


Trött som en gnu är jag iallafall nu! Så det blir sängen och sedan lite jobb imorgon. Efter det så får vi se vad som händer, inget planerat, men det känns hur skönt som helst att veta att jag bara kan göra vad jag vill :)


           

Av Evelina - 21 juni 2011 21:53

Igår fick prinsen nya skor, så nu är han tillbaka på ponnyhöjd igen ;) Var bara 6 veckor sedan sist men tassarna växer som attan! Visserligen så brukar de ju växa bättre på sommaren, men de kan ju kanske hålla sig till en lite mer normal takt! Han har iallafall sjukt bra kvalitet på sina fötter!


Före - Efter

 

När vi var hemma från hovis igår så var vi ute och burnade en runda på skogsvägarna! Kul sa Blomman och laddade så fort jag kortade upp tyglarna lite! Hihi, buskul hade vi alldeles ensamma på skogsvägarna i full galopp ;D Lyckades dessutom pricka in turen precis mellan två regnskurar så slapp bli blöta.


Idag har han vilat, vi hade bara mysstund i hagen. Älskade, underbara luddponnyn <3

 


Av Evelina - 18 juni 2011 19:21

Idag är jag så outsägligt stolt över min vackra, fantastiska ponny! <3


Vi har varit på tävling i Sösdala, lokal ponnydressyr. Vi gjorde vårat första försök att få till det andra och sista kvalet inför Ungponnychampionaten. Johanna var snäll och följde med trots väldigt kort varsel, guld värt :)


Det har hela veckan varit hot om regn, har uppdaterat mig flera gånger om dagen hela veckan i hopp om att det skulle ändra sig, men ända in i sista stund såg det mörkt ut! Det regnade på vägen ner och det regnade smått även när vi lastade av. Sedan blev det iallafall uppehåll, ända till vi skulle in på banan. Då bara sprack himlen upp och solen uppenbarade sig :D Riktigt najs, inte kul att rida utomhustävling i ösregn ju ;P


På framridningen var han ganska fin. Vi var lite tidiga så blev lite mycket åka runt och göra ingenting till en början för att inte trötta ut honom. Så kändes lite hattigt och lustigt, tycker mest jag bara red runt, runt, runt liksom. Var ganska mycket folk på framridningen också och jag är ju lite van att vara själv ;) Men han var iallafall ganska mjuk och fin så brydde mig inte så himla mycket om det, han var fokuserad och lydig så tänkte mest att det får gå som det går =P


Men det gick bra, vi fick ihop 65,86% :D Nu är vi ju inte med inom tävlan, men anars hade vi placerat oss på en 2:a plats.


Vääääärldens bästa BLOMMAN   

       

Av Evelina - 9 juni 2011 18:43

Igår var det vackert väder med strålande solsken och sådär 25 grader varmt ute. Helt perfekt för en badtur!


Så allt vad dressyr heter lades igår på hyllan och vi tog med oss Lisa och Zetos på en värstingtur till havet :D Vi hade precis hur kul som helst! Galopperade, galopperade fortare och galopperade fortast på vägen dit! Hästarna hade nog lika kul som vi kändes det som. Blomman både hoppade och skuttade i luften ;)


Framme vid "hagen" som badstranden ligger i, finns en lite upphöjning som man kan hoppa upp på. Man kan hoppa ner också, men Blomman och jag nöjde oss med upp, ner kändes som överkurs =P


 

Sedan skulle vi bada. Behövde knappt inte övertala honom alls om att vi skulle i vattnet. Han börjar nog vänja sig vid alla konstigheter som vi har för oss ;P Zetos är ju som sjöhästen själv och roar sig kungligt med att plaska, Blomman nöjde sig till en början med att gå omkring lite försynt....

 

Jag försökte envetet få honom att börja plaska lite med frambenen genom att själv plaska lite med foten jämte honom. Först tyckte han bara att det var skitläskigt ;) Men efter ett tag gjorde han några små försök att plaska själv! Med massa beröm och lite mariekex så lärde han sig kvickt! Hehe, kolla bara in min proffsplaskande ponny :D Haha, men ha överseende med mitt hysteriska berömmande ;P

    
 

Vi travade vattnet också, långsam takt och höööööga knän blev det ;)! Kämpigt som sjutton sa Blomman, men gud vilken bra träning, i lagom mängd!


 

På vägen hem blev det lite galopp till! Hihi, häng med vettja! ;D
 

Vilken underbar tur vi fick!! Sånt där lyckorus som man bara kan få när man är ute och busar med bästaste Blomman i full galopp eller hoppar fallskärm ;) 

Av Evelina - 5 juni 2011 21:14

Idag var det dags för Blommans och min andra tävling och således vårat andra försök att få ett av två kval till ungponnychampionaten.


Och vet ni vad, vi SATTE DET! vi red ihop hela 67,93%!!!!!   

(Vilket om vi ridit inom tävlan resulterat i en delad 2:a plats)

 

Jag är så otroligt stolt över min fina ponny! Han sköter sig så väl och även om han blir lite spänd och tycker att det är lite mycket med nya ställen och nya saker hela tiden så FÖRSÖKER han! Det är mest piloten som inte riktigt har rutin och erfarenhet nog av det här för att lyckas stötta honom hela vägen i alla lägen. Men vi ska nog lära oss minsann!!!


Var ute i lite väl god tid idag dock. Blev lite fööööör mycket dötid på tävlingsplatsen innan det var min tur. Jag beräknade lite för lång restid. Lyckades inte dryga ut det riktigt trots att det blev en seg frukost på Statoil i Kristianstad :P


Har kommit fram till att jag måste nog korta manen lite. Det märks att den vuxit en bit, rätt bra bit, sedan sist. Det är svårt att få snygga knoppar på låååånga flätor, extra svårt när man dessutom måste ha ett plåster på fel finger för att nagelbandet är totalsönder, aj :S Och sedan är det väl bara att inse, den dagen ekonomin tillåter ska jag köpa en mindre kavaj, det ser helt ärligt skitlöjligt ut att ha en som ser ut som ett 2-mannstält ;P


Så man kan väl säg att trots att allt inte blev riktigt exakt som jag planerat idag så blev det himla bra ändå!


Dessutom, så mötte vi en heltrevlig Welsh Cobvalack med ett helt gäng supertrevliga människor runt omkring den. Riktigt roligt att träffa på en raskompis ute. Haha, ännu roligare var att vi lyckades rida på precis samma procent! ;D Hoppas att vi träffar de fler gånger ute på tävlingar :)


Hehe, nädå, vaddå fokuserad ;P

 


Finaste ponnyn <3

       


Blomman gillar rosetter :D, matte också ;)


       


Blomman och hans Cob-kompis!

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Armanis Mr O´Mally

 

Welsh Cob, hingst, född 2006

e: Armanis Shooting Star ue: Menai Sparkling Midas

 

Min "dressyrponny" och bästa vän, till vardags kallad Blomman. Han är godkänd för avel och har en livstidslicens hos Svenska Welshponny och Cobföreningen.

Fiffihunden

 Fiffi är en Amerikansk Cocker Spaniel med sportfrisyr. Hon hänger med på det mesta och ambitionsnivån ligger på att vi ska ha roligt ihop.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards