Evves place

Alla inlägg under oktober 2010

Av Evelina - 31 oktober 2010 17:50

Så var ännu en helg till ända, nästan iallafall! Kvällen är ju faktiskt inte riktigt slut än, vi ska ju ha kalasfin middag med familjen först, chokladsoppa ;P Säkert nåt annat också, men de blir desserten iallafall! =D


Igår var jag och Linn på Charlies Häst & Hund i jönköping. Tänkte att det är ju kanon! Sadelletandet är ju fullt igång och ev ska vi ju åka iväg och prova någonstans och detta var faktiskt en poteniell provplats. Men not anymore! Om man säger så! Jag bad om lite hjälp, tänkte de borde ju ha lite koll på vad de har osv. Talade om att jag behövde en KORT, bred sadel med plats för en rätt stor manke. Fick se långa sadlar, breda sadlar utan plats för manken osv. Men inget som hade allt jag sökte mer än en ny Cliff Barnsby. Känns väl sådär kul att köpa ny sadel till en 4-åring som med största sannolikhet inte får sin sista sadel nu utan lär byta ett antal gånger innan han är klar. Så blev väl lite fundersam över hur sjutton man egentligen ska veta vart man ska??


Han fick ett par nya fina bruna transportskydd från Schockemöhle och ett pannband. Det var dagens totala shopping, sånär som på 2 koppar kaffe =P


Nu är väl problemet kanske löst ändå, utan utprovning =P Hittade av en slump en på Lantz sadelakammare som jag ska ha. Bara att hålla tummar och tår för att bästaste Blomman gillar den och att jag får plats i den ;)


Måste säg att jag gillar att handla där! Köpte ju min bruna, högt älskade Jaguar därifrån för några år sedan. Så otroligt trevliga och så himla lättsamma och serviceinriktade att prata med! Rekomenderas starkt!


Idag har Blomman och jag haft övning på visning för hand. Det gick helt FANTASTISKT bra!!!!! Som han travade min lilla häst! Wow säger jag bara! De andra hingstarna får se upp till våren ;P Som han showade, fast helt under kontroll och helt på sin plats, utan att bli spänd eller nervös. Gud vad jag ser fram emot våren!


Imorgon ska jag och Helen åka till skåneland och träffa våran nya, möjliga tränare. Ska bli hur kul som helst! =D Hoppas hoppas hon kan vara något för oss. Känner att verkligen behöver någon som kan hjälpa oss framåt. Visserligen går det rätt hyffsat för oss nu också, men man behöver den där lilla knuffen så väl. Dessutom brukar de vara en riktig inspirationskick att åka iväg och träna! Blir ju dessutom både lastträning och miljöträning på en gång för Blomman. Välbehövligt för oss båda att komma ut så vi lär oss hur vi funkar på andra ställen!


På tal om det så var vi på ridlektion på rönninge i torsdags kväll. Det var dåligt väder så jag tiggde om att få rida med i en grupp. Det var ett litet bortfall i en av ungdomsgrupperna så där hoppade vi in. Min fina ponny uppförde sig med den äran! Gnäggade bara en gång när han precis kom ur transporten men sedan sa han inte ett ljud under hela lektionen utan var koncentrerad och lyssnade jättefint!


När det skulle bli galopp så flög den ena tjejen som en vante när hästen fick ett frispel. Så helt plötsligt hade vi en galen lös häst som hade världens race i hela ridhuset. Men Blomman bara stog och tog det hela med ro. Utom när hästen kom rakt mot oss i full galopp och rundade oss med ganska liten marginal. Blir så otroligt stolt över min ponny! Vi börjar äntligen bli ett team, ett bra sådant! <3


Här är lite bilder från våran träning idag. Syster följde med och knäppte lite pics med min kamera. Dock var ju dagens grådassiga ljus inte mycket att hänga i julgranen, särskilt inte när man ska fota brun häst! Så vi fick helt enkelt gilla läget och göra det bästa vi kunde ändå. Vi hade en trevlig stund iallafall =)    

             


Notera hur väl synkade våra ben är ;P 

                   

Vi tog en liten äppelpaus när vi var klara!

    

Av Evelina - 24 oktober 2010 22:59

Jaha, då var det dags igen! Ut på sadeljakt..... Wihooooo! Eller INTE! =/


Idag har jag sålt dressyrsadeln. Så nu är det bara att ge sig ut och leta efter en ny. Problemet är bara, vart sjutton ska jag leta? Var ju lite inne på att åka till Ljungby, men jag vet inte, jag tvekar lite! Har funderat på att kontakta RidIn också (Amerigos ÅF), men då är ju utprovandet begränsat till just Amerigo och inget annat. Sharpman ligger ju långt iväg som sjutton, är det verkligen värt resan? Annas Hästshop i Kalmar, är de duktiga där?


Känns som att det blir lite dyrt att bara på ren chansning åka iväg och hoppas att de kan. Då går ju alla pengar till olika utprovningar istället för till sadeln. Suck! Hur man än vrider och vänder på det så har man rumpan därbak.....


Hade jag bara haft gott om plats på ryggen att sadla på så hade det ju inte varit lika svårt. Men han är ju jättekort, med stora, rörliga bogar. Så då finns det ju inte så mycket plats att sadla på. Så vi behöver ju en kort sadel, samtidigt är det ju en klar fördel om jag får plats i den ;P


På nåt sätt löser det sig säkert! Får väl fortsätta leta runt efter vad jag tror kan vara ett bra ställe =)


Vårt senaste ridpass gick iallafall kanonbra! Jisses vilken KÄNSLA han gav mig efter galoppen! Ojoj vilken stjärna jag har! Hela framdelen bara kom upp och han bara var bärig. Det är de stunderna som gör det så värt allt med att ha häst! <3


Om en dryg vecka ska jag och Helén ner till skåneland och träffa en ny tränare som vi eventuellt ska rida för. Känns väldigt seriöst att inleda det hela med att titta på en film om hur hon tänker och tränar sina hästar, se hur hennes koncept är så att säga. Sedan diskutera och se om vi tycker det verkar passa oss. Tydligen jobbar hon väldigt mycket från marken, det gillas skarpt! =)


Avslutade sista dagen på denna veckan med att glo på en film. Eller iallafall en halv film, såg precis början av den och sedan de sista 60 minuterna. Den var 1h och 45 min. Men det jag såg var ju åtminstone bra ;P


Nu ska jag bege mig mot sängen, mina kvällar blir alltid lite sena! Tur man är ledig ibland så man kan sova igen lite då! Imorgon är dock ingen ledig dag, börjar 7. Men lite skönt ändå för den är kort så slutar redan kl 12. Hehe, glidartiden nr 1! ;D


God natt!


Av Evelina - 20 oktober 2010 21:22

Hade en liten extra dag ledigt idag eftersom det blev några extra jobbedagar i helgen.


Började väldigt ambitöst med att röja upp rummet, blev finfint! Bäddade till och med sängen ;P Dammsög golvet och fixade och hade mig också, så nu ser det riktigt trivsamt och trevligt ut därinne!


Idag blev det lite nya ridbilder på Blomman =) Det har vi Kajsa att tacka för! Underbart med vänner som ställer upp och hjälper till, är ju lite svårt att både rida och knäppa bilder på sig själv =P


I början av dagens pass var han lite låst och lite spänd, men det lossnade fort och på slutet var han kanonfin att rida! Gav en riktigt bärig och lätt känsla. Lilla hjärteponnyn <3


Inspirationen att skriva idag är inte så blir ett kort inlägg med många bilder istället =P


               

  


   

Av Evelina - 18 oktober 2010 21:45

Klockan 07.00 plockade jag upp Annika utanför Maxi och tog sikte på Hässleholm och Kobias provbageri. Stannde till en snabbis på Maxi i Kristianstad för frukost i deras café. Väldigt god frukost, nygjord toast och kaffe :)


Vi kom fram i god tid trots att vi råkade ta en liten extra runda runt Hässleholm.


7 st olika tårtor, 2 marzipanfigurer och 1 variant på rosor fick vi lära oss.


Jag hade gärna sett mer fokus på detaljarbete. Ok, jag vet också att detaljer är tid och tid är pengar, men ändå. JAG tycker det är detaljerna som gör det. Höjdpunkten med mitt jobb är när jag får pilla med detaljerna. Jag är en detaljmänniska och för mig finns inget bättre än att få stå och detaljarbeta en tårta. Jag vill känna mig stolt över de produkter jag levererar. Det gör jag inte om jag inte får göra det där pillejobbet som gör att tårtan blir det där lilla extra.....


Hursomhelst, när jag kom hem så hade jag ju ett litet problem. Jag hade 7 st 12-15 pers tårtor i kylen som jag inte direkt var sugen på att gluffsa i mig själv. Ringde ner till dalen och skänkte en till Måns och en till Måns kompis. Skönt, blev av med 2 iallafall! Nu är det bara 5 st kvar =P Men de går nog och bli av med dom också! Den ena har vi smakat lite på själva, 2 st går till Pappas jobb imorgon och 1 till Mammas jobb. Den 5:e och sista vet jag inte vad jag ska göra med, kanske kan ta med den till hoppträningen imornkväll om jag åker dit..... Finns väl alltid någon som är sugen ;P


Här är bilder på tårtorna:


        

    

  

Av Evelina - 17 oktober 2010 21:39

Tiden går fort när man har roligt, visst är det så man brukar säg..... Jag har visserligen inte roligt heeeeela tiden, men det går fort ändå ;P Igår blev det ju lite extrajobb för mig. Avslutade mitt pass med att göra en "favorit-i-repris"! Hade en beställning på min födelsedagstårta från förra året. Den kom i torsdags, var en mamma och en dotter som var inne och skulle beställa till dotterns kalas. När hon tittade i vår tårtbok så blev hon helkär i min blåa tårta så hon ville också ha en sån. Extra roligt att det var just min egen komponering som hon fastnade för så det var ett sant nöje att göra den! :D


bild:

  


I fredags fick jag dagens ros i BLT! För en tårta jag gjort helgen innan. Jätteroligt när man får sådan positiv respons från en kund =) Kommer precis ihåg vilken tårta det var, men tog tyvärr ingen bild på den =(


Så här stog det i BLT på fredagen:


Dagens ros till den duktiga konditorn på Maxi i Ronneby.

Du gjorde mitt kalas hellyckat genom den fina fotbollstårtan

med supersnygg Arsenallogga. Proffsigt gjort.

 

Rasmus 8år

 

Ja, vad säger man! Det värmde verkligen hur mycket som helst att läsa =D


Blomman och jag var på mysig hösttur igår med Zetos och Flippan och Helen och Lisa. Det var verkligen kanonväder att rida ut i, riktigt underbart väder, hösten när den är som bäst! Om man bortser från att det börjar bli kallt bara =P


Idag blev det vila för honom, för mig också! Tog tillfället i akt och ägnade min lediga dag åt att vara just bara ledig! Avslutade den med pizza. Egentligen är det ju pizzakväll på måndagar, men veckan som kommer blir väl inte riktigt som vanligt så vi flyttade fram det en dag.


Imorgon sänder vi en stärkande kram till syster som ska opereras.


Min morgondag ska spenderars på helt annat håll. Det är dags för figurtårtskurs i Hässleholm för mig och Annika. Buskul ska det bli =D


Nu, The-time!

Av Evelina - 14 oktober 2010 22:27

Inte på topp idag. Vet inte vad det är med mig, känner mig mest bara jäkligt off i hela kroppen. Den vill inte, mest bara sova! Suck, tråkigt att inte känna sig pigg. Värker bak i nacken och i svanken, undrar om jag kanske har en förkylning där? Känner att jag är rätt gnällig idag, men va sjutton. Man kan inte vara på topp jämt....


När jag kom till stallet i eftermiddags hade Blomman en enmansuppvisning i hagen. De andra hästarna stog helt lugnt och betade i sina hagar medan han körde fullt ös medvetslös ;P Galopp och hopp och skutt och bock och bus. Kul hade han åtminstone ;)


Red ju igår så bestämde mig för att dels på grund av att jag inte kände mig varken speciellt toppad eller inspirerad till nåt seriösare jobb och dels för att han gick ordentligt igår, att bara löshoppa lite. Man kan väl säg att det gick sådär. Han ansåg att han var färdiglatjad för idag efter sitt hagrace och jag hade ingen lust att jaga runt honom, blir knappast någon kvalitativ träning av det! Så vi la ner hoppningen och gick över den stora luftmadrassen utan luft i istället. Den ser ut som en stor chokladkaka! Han har verkligen "tuffat" på sig! Märks att han börjat förstå att det faktiskt inte händer nåt läskigt bara för att det prasslar och flaxar lite runt honom =) Ledde runt han lite med den liggande som täcke på ryggen och drog den över huvudet och bak ner över bakdelen. Helcool pålle hela tiden =D


Idag har min morotssäck kommit också, så nu ska jag försöka komma igång och trickträna lite med honom. Får väl se om han uppskattar det mer än i somras..... =)


Här är liten bild från förra helgen när vi var på uteritt!

  

Av Evelina - 13 oktober 2010 22:54

Äntligen, efter 8 dagar på raken så blev det en helledig dag idag! Den har jag mest av allt spenderat med att göra absolut ingenting!


Lite vettigt har jag kanske ändå gjort. Var nere och hälsade på Mormor och Moster Lisa. Va några droppar som skulle lämnas till Moster Lisa. Så det fixade jag =) Fick välja en tjusig duk också, som Moster Lisa broderat. Känns alltid så bra att ha varit och hälsat på dom. De blir alltid så glada åt att se en, man känner verkligen att man gjort en god gärning!


Sedan åkte jag hem och fortsatte göra ingenting. Tröttnade vid typ 17.00 Så då blev det hästkläder på och sedan ut till Blomman en vända. Tog en runda inom posten och hämtade ut mitt nya körkort också, de va ju bara typ 2 veckor sedan det kom eller nåt ;P Aja, skitsamma, de va ingen höjdare kan jag ju informera om! Va så nöjd med mitt gamla, den bilden såg ju åtminstine ut som jag! Den som är på det nya, HA, vilket skämt!! Å de värsta är att de är ju ett bra tag tills det går ut....... Såvida man inte löser det hela genom att köra upp för ytterligare någon behörighet. Kanske skulle köra på lastbil nästa gång....


Planen för dagens ridpass var att jobba med galoppen. Det var tydligen en dålig plan för det gick mest bara skit, så la ner det rätt fort och gick ner till skritt och började om istället. Han var dock riktigt fin på slutet så det blev ett bra pass ändå. Man får ju ta dagen som den kommer, inte alltid det man planerat är det som för dagen är det bästa.


Spenderade sedan en rätt bra stund med att fixa i stallet och klappa på ponnyn. Han är så himla söt när han står där o sover i stallgången <3


Helgen skulle bestått av 3 lediga dagar på raken, men det blir ju inte alltid som man tänkt sig, de 3 dagarna är eliminerade till 1. Det blir ju iallafall en fin extrainkomst och det tackar vi ju gärna ja till. Sadlar är dyrt ;P


Naj, nu ska jag sova! Är ju tidig morgon imon, usch ;)

Av Evelina - 11 oktober 2010 18:43

Jaha, måndag igen! Tycker det blir en ny vecka hela tiden, hinner ju knappt med i svängarna ;P


Hursom, kortdag på jobbet iallafall, 7-12, värsta glidartiden ;) Börjar bli hyffsat klar med alla innehållsförteckningar nu iallafall, bara o påbörja kalkylerna på ALLA våra produkter sedan, fatta att det kommer bli många! Varje "tårtsort" finns ju dessutom i 4 olika storlekar=1 kalkyl för varje storlek. Man kan nog säg att det lär inte va klart i en handvändning iallafall..... Vart iallafall riktigt roligt och komma till jobbet imorse och konstatera att SHIT VAD VI SÅLT BAKELSER I HELGEN!!!! =D Va lite rädd igår att det skulle va massa kvar men de blev ju helt perfekt lagom för en gångs skull =P


Blomman vilade idag. Han var trött i sin kropp, det märktes. Imorgon ska vi gå en morgonpromenad tillsammans. Jag är ju ledig på fm och har utsläppet i stallet så tänkte då kan jag passa på att röra på mig själv också lite. Och Blomman behöver röras på men inte ansträngas så det blir helt perfekt =) Idag släppte jag honom en miniliten stund i äppelhagen också, haha, han tyckte nog att han var i sjunde himlen och hade mer än gärna stannat där en bra stund till ;). Men nä, några äpplen räcker, känns inte sådär lockande att riskera att han får fång på grund av ha ätit sig full med fruktsocker =S


Njutning på hög nivå ;)

  


Nu på kvällen hjälpte jag Linn att flytta Sonny. Vilket underbart ställe han ska stå på! Kanske inte det glassigaste stället i stan, men funktionellt och framförallt! När man kom dit så kände man bara att hela stället andas harmoni och trivsel! Man blev liksom lugn! Rätt intressant hur otroligt olika atmosfär det är när man kommer till olika stall sådär. En del blir man ju hyperstressad av att kliva in i, andra blir man bara lugn av. Jag föredrar helt klart det senare alternativet!


Har pratat med en hästaffär i Falkenberg idag också. Angående sadelprovning. De reser till Ljungby typ 1 gång i månaden. Nästa gång var på fredag och sedan mitten på november. Tänkte försöka få en tid i november, då har han hunnit muskla sig liiite till över ryggen och jag har förhoppningsvis sålt de 2 sadlar jag har. Hoppas nu verkligen att detta är en vettig människa, men av det jag hört så verkar det lovande =) Man kommer ju en bit på väg själv, men de blir så mycket enklare när man får någon annans syn på saken och dessutom får tillgång till massa sadlar på en och samma gång! Inte så himla kul att hålla på o beställa hem för o prova o så funkar det inte och ska skickas tillbax och så ska nåt annat provas istället. När håller helt enkelt tummarna för att detta ska bli bra =)


Nu ska jag glo på en film, fick nån på jobbet förra veckan, Brudens bäste man eller nåt sånt, nån romantisk komedi eller nåt sånt tror jag det ska va. Kan jag väl överleva för o fördriva nån timme eller så. Sedan blir det pizza! Måndag är ALLTID pizzakväll, det ska bara va så!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Armanis Mr O´Mally

 

Welsh Cob, hingst, född 2006

e: Armanis Shooting Star ue: Menai Sparkling Midas

 

Min "dressyrponny" och bästa vän, till vardags kallad Blomman. Han är godkänd för avel och har en livstidslicens hos Svenska Welshponny och Cobföreningen.

Fiffihunden

 Fiffi är en Amerikansk Cocker Spaniel med sportfrisyr. Hon hänger med på det mesta och ambitionsnivån ligger på att vi ska ha roligt ihop.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards