Evves place

Alla inlägg under juli 2011

Av Evelina - 11 juli 2011 18:27

Andra sommaren utan dig min underbara vän! Jag saknar dig, gode gud vad jag saknar dig.......


                             

Av Evelina - 9 juli 2011 12:56

 I torsdags kväll var jag på visit i skåneland på Göinge Brukshundklubb. Kitty och Voffvoff skulle tävla, agility och hoppklass!


 Efter en jättetrevlig kväll i syster och bästa voffvoffs sällskap är jag numer lite insatt i det här med hundtävlingar! ;) 

 När jag först kom dit kände jag mig väldigt vilsen faktiskt, och då har jag ju ändå varit ute och tävlat häst! Så jag förstår precis hur vilse någon som inte håller på med hästar måste känna sig när de kommer till en hästtävling! För en själv så är allt så himla självklart, bra att få lite annat perspektiv på det hela.


 Först och främst har jag lärt mig att det är två olika sorters klasser, agility och hoppklass. I agilityn så finns det såkallade "höga hinder". Det är sådana med kontaktfält som till exempel "A:et", balansgången och vippbrädan. Sedan är det såklart vanliga hinder, slalom och tunnlar och sånt också. I hoppklassen är det bara det sistnämnda. För de som är insatta i sporten så är det tydligen självklart att benämna "A-et", balansgången och vippbrädan som "höga hinder". När man då som väl inrutad logiskt tänkande dressyrryttare frågar vad som är skilland mellan banan till höger och banan till vänster och får till svar att det är inga höga hinder på hoppbanan. Nehä, tänker man då, tittar på båda banorna och kollar hinderhöjden och känner hur frågetecknen börjar snurra. Hallå liksom, vaddå höga hinder????? Det är ju precis samma höjd??!! Haha, Kitty garvade lite smått ;) Jaja, jag bjuder på det =P


Kolla bara själva vilken enoooooorm skilland det är ;)

AGILITY

  


HOPPKLASS

    

 Första klassen för Voffvoff och Kitty var agility. Voffvoff var laddad med pannkakor och välvattnad för att inte känna sig varm och trött. Tydligen en riktig toppladdning eftersom det resulterade i en felfri runda. Det blev en 7:e plats av ca 70 startande!! Dessutom deras första PINNE!!!!!! Bara två pinnar kvar så är de uppflyttade till agilityklass två, heja heja!!! :D


 Sedan var det två stycken olika hoppklasser, alltså utan "höga hinder" ;) De gick också bra, men ingen pinne där tyvärr. I första så blev det fel ingångssida på slalomen och ett riv, i andra blev det en extra volt runt ett hinder så där blev ett fel också. Men det var ju bara småsaker, sådana där sura små misstag som kostar pinnar ;P


 Men det blev hursom en hellyckad kväll med trevligt sällskap och massa fina hundar, fast Voffvoff var såklart den finaste <3



     


Haha, voffvoff tyckte "Skit i pinnen, ge mig leksaken" ;)

 


Av Evelina - 6 juli 2011 23:19

Fy på mig! =P


Idag blev det en tur till Börjes direkt efter jobbet. Nya skor är inhandlade, var rea på dom också, gillas skarpt! Sedan lite flugspray och småsaker till Blomman. Inte något kul alls, inte ens ett endaste litet schabrak ;P


På vägen hem så var jag borta och checkade vatten och allmänkoll hos lektionshästarna. Tog typ minst dubbelt så lång tid som beräknat eftersom jag och badkaret inte var RIKTIGT överrens om ifall vattnet jag tappade upp skulle stanna kvar eller rinna ut genom proppen. Så fick släppa ut allt vattnet igen och flytta karet så det stog bättre. Haha, fasiken vilka bekymmer jag hade om det där jäkla karet innan det blev bra ;) Alla hästarna mådde iallafall finfint och gammelponnyn fick sin extrafika. Det är verkligen något visst med gaaaaaamla djur. Precis som gamla människor får de någon slags värdighet och visdom som man bara kan få genom att åldras.


Sist ut ikväll var turen bort till Blomman <3 Han var nöjd och glad i hagen. Igår tog vi en kvällsprommis bland sommarhusen. Helmysigt. Idag blev det dock bara en snabbcheck för att konstatera att han mådde precis lika bra som igår, tur de :)


Imorgon är det först jobb och sedan bär det av till skåneland för att heja fram Voffvoff och bästa syster på agilitytävlingen med hoppklass som de ska va med på :D


Nu - BEDTIME!!!! =P

Av Evelina - 4 juli 2011 21:50

Jepp, det är vad vi gör nu, vilar oss i form, laddar batterierna inför höstens prestationer!


Egentligen skulle vi ju tävlat i söndags men det blev inte så. Han har kännts lite trött sista tiden. Både i kroppen och i knoppen. Så jag bestämde mig för att stryka oss. Det är ju egentligen inte så konstigt om han är trött nu med tanke på hur utvecklingskurvan sett ut sedan 1 år tillbaka! Så nu har han helt enkelt en mycket välförtjänt vila fram tills jag kommer hem från Wales i slutet på juli!


Han verkar väldigt nöjd med att vara en smutsig sommarponny faktiskt! Käkar lite gräs, hänger vid grinden med polaren, viftar några flugor och kör några galopprace framåt kvällen när det blivit lite svalare ;) Hehe, livet på en pinne helt enkelt!


Så helt plötsligt hinner jag med massa andra saker som aldrig hinns med annars! Idag blev det shopping i K-krona. Riktigt bra shoppingdag! Tydligen är det sommarrea efter midsommar, snacka om att ha koll ;P Hade ingen aning om det men det vart ju helt perfekt! Blev massor med fynd! :D


För övrigt var det riktigt välbehövligt! Var hur länge sedan som helst som jag shoppade kläder riktigt ordentligt. Finns ju andra så mycket viktigare saker som pengarna ska läggas på! Haha, det är ju sjukt mycket roligare att handla ridbyxor och täcken än linnen och skor ;P Tycker jag är ändå ingen annanstans än på jobbet eller i stallet så vem behöver normala kläder liksom =P Men nu får det ju helt enkelt bli ändring på det! Måste ju se till att få använda alla de nya plaggen jag investerat i idag ;D


Snart är det dags för Wales! Inte ens TVÅ veckor kvar nu :O Jag kan inte förstå att tiden går så fort som den gör! Känns som att vi nyss bokade resan, och det var ändå i mars........ Galet kul ska det iallafall bli! 12 fullspäckade dagar med en hel massa vackra, underbara, fantastiska Blomman-hästar! Vad kul vi kommer få!! :D:D:D





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Armanis Mr O´Mally

 

Welsh Cob, hingst, född 2006

e: Armanis Shooting Star ue: Menai Sparkling Midas

 

Min "dressyrponny" och bästa vän, till vardags kallad Blomman. Han är godkänd för avel och har en livstidslicens hos Svenska Welshponny och Cobföreningen.

Fiffihunden

 Fiffi är en Amerikansk Cocker Spaniel med sportfrisyr. Hon hänger med på det mesta och ambitionsnivån ligger på att vi ska ha roligt ihop.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards