Evves place

Alla inlägg under april 2012

Av Evelina - 27 april 2012 10:28

Ledig dag idag, skönt! Känns välbehövligt, är allmänt trött, finns många orsaker till det, men kanske inga värda att nämna här. Men det är väl så, ibland är man bara trött på alltihop. Och just idag så känner jag för att tillåta mig att vara det. Ibland får det faktiskt vara ok att inte låtsas som om allt är helt fantastiskt och fläckfritt, utan ibland kan man ju faktiskt tillåta sig att tycka att det är allmänt illa och drygt. Men det blir bara idag, en stund nu på förmiddagen. Sedan får det vara nog för denna gången!


För trots allt blir ju inget bättre i längden av att man tycker synd om sig själv. Det är bara att försöka göra det lite bättre istället. I mitt liv är det ju jag, och bara JAG som bestämmer hur det ska se ut. Så sitter faktiskt just nu och jobbar på att göra något åt det, och genast så känns det lite bättre! Håller tummarna och ber en liten tyst bön att allt får en lätt och enkel lösning till hösten. Men om det inte skulle bli så så måste jag ju ha en back-up-plan, och det är den jag jobbar på nu.


Det får blir en tur och handla foder idag också. Kanske ett par nya ridhandskar för att muntra upp mig lite också. Rockel såklart, finns inga bättre! Än sålänge har jag lyckats med bedriften att använda upp alla mina par, inte slarvat bort en enda handske, det är minsann inte dåligt! Ska glo på ridhjälm också, min nuvarande luktar inte precis hallon. Snarare skunk! Uurk!


Blomman ska ridas, vi ska fila lite i paddocken igen. Det går så himla mycket framåt just nu, känns toppenbra! Känns som att vi snart får boka in oss på en ny träning, så vi kan få nya saker att jobba vidare med. För högerbogen börjar vi få lite koll på nu. Likaså travtakten. Extra glad för min fina häst sådana här dagar när somliga andra saker känns lite extra illa. Tur jag har honom.


Idag är det på dagen (tror jag, eller om det var igår?) 2 år sedan jag var upp och tittade på Blomman första gången. Vad tiden går fort! Han var 4 år då, knappt, och knappt inriden. Och nu, 2 år senare, är vi där vi är idag. Jag är lite stolt över oss måste jag säg, fy sjutton vad vi är bra! :D


Blomman hos Mia när jag var och kikade på honom, tillsammans med sin kompis Ricky.

       



Av Evelina - 25 april 2012 18:13

Knäppte ju såklart ett helt gäng bilder på ponnyn när han sprang runt i solskenet! Såhär kommer en hel drös att glo på för den som är intresserad. Notera väl att den fina "vårbruna" färgen börjar anlända och att hovskägget växt riktigt bra :D


                                                 

Av Evelina - 25 april 2012 13:35

Hade en riktig superhelg i stora Stockholm. För i min värld så är även Södertälje, Stockholm. Herregud det är ju samma röda fläck på kartan, hur ska man då veta vart gränsen går :P


Hade en härlig flygtur upp på lördagen och sedan blev det lite shopping på någon märkesoutlet. Jag höll rätt bra i min sista slantar och köpte bara ett par nya jeans. Levis, 300 kr, det kallar jag outlet! Mycket nöjd med mitt fynd. De sitter super, vilket väl mest är tur eftersom jag aldrig orkade prova dem i butiken :O


Sedan var det full fart till andra sidan stan och Hoppla Ridsport. Där investerade jag i nya ridbyxor, svarta denna gången, helskodda från Back2Back. Kostade inte ens 500:- men är jättesköna och mjuka. Så nöjd med det också. Haha, jag e jättesnål med ridbyxor till mig själv, medans att köpa ett täcke till hästen för 2000:- är en självklarhet ;P Sista stället var Hööks. Där blev det bara en vårgrimma till fina ponnyn. Klart han måste få en present när jag varit iväg hela helgen och lämnat honom själv! Det var 10% på hela sortimentet, utom på typ just den grimman jag köpte. Whatever, orka ta en annan bara för att spara en 20-lapp.


På söndagen bar det av ner till Gnesta för att träffa lilla Gul. Åh, fina fina lilla Patrik. Vad underbart det var att se honom igen. Och han är sig så lik! Först fick vi fika lite och sedan blev det ridning. Det är helhäftigt, han kan fortfarande ALLT! Många av sakerna har han knappt gjort på flera år och ändå bara gör han det. Och lika mjuk och smidig nu som då. Grymt kul, han är ändå 20 år gammal nu för tiden. Så gav förhoppningsvis han och Katta en knuff framåt för att kunna leka lite själva med det nu. Sedan fick jag rida nordsvensk också, bruksnordis. Pampig häst, som när han var med mig och lossnade lite bjöd på en helhäftig ridkänsla! Det är så fräckt när en sådan "stor" häst blir så lätt. Fast att den är tung och grov så är den ändå så lätt och känslig att rida.


       


När vi ridit klart och ätit middag så var vi och kollade på alla guldgula Cobbarna på Rosenhill. 3 dräktiga ston, 1 hingst och 1 åring. Det var en kanonfin gård och jättefina hästar. Så skulle jag också vilja bo en vacker dag! Riktigt kul att få göra nya bekantskaper.


På hemvägen svängde vi inom en ridskola som sysslar mycket med akademisk ridning och voltige. Stall Ängen som drivs av Camilla http://www.stall-angen.se/ Hon har tränat för Hanna på Gotland precis som jag och Patrik gjorde för många år sedan. Riktigt kul att få träffa denna heltrevliga människa och se hennes fina hästar också.


När jag kom hem på måndagen så var Blomson faktiskt riktigt glad åt att se mig. Han hade nog saknat mig lite, hehe, hoppas jag ;P Drog iallafall av honom täcken så han fick sola och rulla pälsen. Det var mycket uppskattat! Han var himla pigg efter sin långlediga helg så han drog en rejäl repa såfort täcket var av. Han är bra vacker min fina hingst <3


 


Igårkväll var vi och hopptränade. Det gick helt suveränt! Han var kanonduktig och jag gjorde så gott jag kunde. Vi börjar komma ihop oss, och det märks. Fast att vi inte hoppat mycket eller på länge, så hoppar han allt som ingenting. Till och med murplastmattan som hängde på ena hindret! Duktiga duktiga häst! Ibland kommer vi lite knasigt, men han reder ut det också och räddar mig. Det som är så roligt är att han hellre försöker lösa problemet än att bara slå på en tvärnit och stanna. För han får göra det valet själv. Känner jag att vi ligger heltokigt så får han välja helt och hållet själv vilket han tror blir bäst, och det blir bra. Han har verkligen koll på sina ben och sin kropp. Sedan fick vi mycket beröm för att det var snyggt och fint också. Så nu blir det nog lite mer hoppträningar framåt, det var helkul! :D


Nu ska jag ut i regnet och ta hand om hästen. Härligt!

Av Evelina - 20 april 2012 14:59

Det regnar, blää! Jag hade inte beställt regn till min inplanerade uteritt, jag hade beställt sol, om det var slut så åtminstone uppehåll! Men nädå, då skickar man regn istället! Suck på vädret! Nån som vet vilken adress man retunerar det till?


Jag bestämde mig trots allt för att jag nog inte skulle dö av en uteritt ändå, även om jag säkerligen skulle bli blöt. Så hämtade in ponnyhästen och klädde på honom. Det slutade NÄSTAN regna medan vi borstade, men bara nästan! Vi hann iväg och kom lagom långt in i skogen innan det började regna mer igen. Jag som tyckte det verkade så uppklarnande och bra, jo, eller hur ;P Hur som helst så blev det ändå en ganska så bra runda. Vi fick hoppa över ett dike, som enligt Blomman först tedde sig som världens avgrund ungefär. Men jag övertalade honom om att det såg värre ut än det var. Så han blundade och hoppade. Duktig ponny! Haha, även att det var världens mupphopp och han hoppade mer uppåt än framåt. Jag är glad att han iallafall sköt tillräckligt mycket framåt för att ta oss över diket och inte landa oss mitt i ;)


Nu blir det några dagars vila för honom medan jag är iväg. Det blir nog rätt lagom. Han kan gott gå och skrota i hagen och fundera lite över högerbogen. På tisdag när han funderat klart kommer den nog sitta som en smäck på spåret!


Snart dags för att spendera eftermiddagen med att ta betalt på jobbet. Sedan blir det hem och packa inför helgen, KUL ska det bli!


Dessutom spännande att få kolla in lite fina cobbar :)

Det är detta stuteriet vi ska besöka: http://www.rosenhillstuteri.se/


Har spenderat en stund med att "städa" i mina bildmappar. Jeeeses vad bilder det finns där! Har kommit en bit, men det är lång väg kvar innan det är färdigt. Det kommer dock bli riktigt bra när det är klart. Ordning och reda, det gillar vi!


 




Av Evelina - 19 april 2012 21:59

Puh, äntligen torsdag! Bara fredag kvar också, sedan är det leeeeedig helg! Efter 7 arbetsdagar på rad känner jag att jag är grymt värd det faktiskt. Dock har jag ju imon eftermiddag kvar innan det är klart, men det är ju bara ett litet kortpass så känns inte så jobbigt ;P


Blev ingen sadelförsäljning igår, var ju lite synd, men men, inte mycket att göra något åt. Fick mig en tur till k-hamn, en Froosh och en latte. Så det funkade rätt bra ändå ;)


Ikväll blev det ett pass i paddocken med bästa lilla ponnyhästen. Det var ett bra pass, ett riktigt bra pass till och med! Vi börjar få lite kläm på den där högerbogen som inte riktigt varit med i samspelet innan. När den kommer med så blir känslan häftig. Och vi hittar den längre och längre stunder. Det märks även (redan) att han blivit mer taktfast i sin trav, mycket för att jag inte "jagar" honom lika mycket. Min stora nackdel, jag är LIVRÄDD att få en häst som inte vill gå fram. Vet också att det är fel väg att gå att rida i övertempo för att undvika det, men det blir gärna så jag gör. Rider fram lite extra så vi har lite fart och ta av så att säga.


Det blir som Júlio Borba sa till mig på en träning en gång "By avoiding one problem, you creating another." Ligger myckiet sanning i det tycker jag. Det mesta funkar ju bäst om man bara känner efter vad som behöver göras och gör just det. Man behöver inte dessutom sitta och förbygga 1000 andra grejer samtidigt, som kanske, eventuellt skulle kunna bli ett problem. Tänk om det aldrig blir det?


Hursom så fick vi till en bra mjuk känsla och fin takt i traven. Vi la till och med in lite öppna oah avslutade med en sluta åt varje håll. Var stor skillnad på kvalitetn på övningarna när bogen var med och inte hängde och slängde som den ville på sitt eget lilla spår.


Imorgon blir det nog en skogstur. Känner att vi behöver ut och busa lite nu, som omväxling mot tragglandet om högerbogen ;) Fast även att det blir skogen får han allt se till att hålla den någotlunda på plats ändå.


By the way, min müsli från Kelloggs har återkommit, LYCKA på hög nivå! Att något bara kan vara så gott! Skulle kunna leva på det och vaniljyoggi, mmmmm!


De e VÅÅÅÅR i luften   

 



Av Evelina - 17 april 2012 22:16

Två långa jobbdagar till ända, grymt skönt! 2 veckor tills de dyker upp näst ;P


Blomman vilade igår och idag blev det lite longering. På slutet var han kanonfin. Mycket fokus på taktmässig, balanserad trav och så lite galopp. Galoppen är helhäftig, den har verkligen gjort en enorm utveckling sedan vår start för 2 år sedan.


Imorgon ska vi prova det nya bettet jag var och hämtade igår. Ett Sprenger Dynamic RS. Vi får väl se vad herrn tycker om det. Pachá diggade det, Patrik och Fiffi sa "Eh NEJ tack!". Sålde ju mitt när jag precis köpt Blomson för det var för stort. Men nu har han ju växt till sig om nosen så nu funkar det nog igen. Spännande spännande!


Ska till k-hamn på kvällen, kanske, om jag har tur, att jag kränger en sadel. Den som lever får se ;)


Till helgen drar jag till stora staden Stockholm och den lille Gule och hans familj. Ska bli jättekul att få träffa de igen. På söndagen blir det dessutom besök på ett Welsh Cobstuteri, spännande! Kameran hänger med och vi håller tummarna för vackert väder. Om man ber snällt om vackert väder, blir det förhoppningsvis iallafall ok väder ;P


Nu bedtime!


Patrik sist jag var uppe och hälsade på honom.

 

Av Evelina - 14 april 2012 21:00

Inledde min lördag med jobb 7-13. Kämpigt när klockan ringer 06 och man inte lyckats somna förrän någon gång mitt i natten. Ännu drygare när man inte ens fattar varför, till och med månen är ju nykter för tillfället så honom går det ju inte heller att skylla på! Aja, ibland får man helt enkelt bita ihop och kämpa på. Vill man så går det :) Fyndade en gammal smörgåstårta på "rea", kände att efter min halvt sömnlösa natt var jag värd det. Sedan kompletterade jag mitt inköp med 2 mango. Jag var värd dom också. Och 10 solrosbullar, sådär perfekt ljust bakade och ej överjästa. Man får passa på när tillfälle ges! Blomman fick snackmorötter, också kallat lördagsgodis för ponnyhästar.


Någon gång på eftermiddagen, jag minns inte vilken tid, så begav jag mig bort till stallet. Hade planerat uteritt idag, och med tanke på det soliga vädret så passade det ju jätteperfekt. Ryktade ponnyn noooooga och mutade han med några morötter innan vi gav oss iväg. Lotta höll på att elda massa gräs längs hela infarten så det rök och brann och sprakade skapligt när vi skulle passera. Blomman tyckte det var riktigt obehagligt med brasan, röken och sprakandet. De flesta hästar hade nog totalvägrat, men min snälla lilla häst går förbi om jag ber honom och lovar att han klarar det. Han är verkligen bara bäst helt enkelt!


Vi red bort till den långa galoppbacken och tog 2 vändor upp i galopp där. På hemvägen körde vi fullt ös medvetslös länge en skogsväg med gräs i mittsträngen. Älska farten, vinden, tårarna och den överlyckliga ponnyhästen <3


När vi kom hem fick han mer morötter och sedan ryktade vi igen.


Myshäst!

   

Av Evelina - 13 april 2012 18:20

Sadlar, sadlar, sadlar! Dessa j*kla sadlar!


Rena djungeln att leta efter något som passar en själv och som passar hästen. Och så ändrar de sig och så ska det bytas igen. Sedan ändrar de sig igen, och så ska det letas och jagas på nytt. När man dessutom bor i den delen av Sverige som hästguden glömde och det inte finns någon vettig som kan hjälpa en att prova ut något heller, så blir det ju inte precis lättare. Att ta hjälp av någon som bara vill sälja en sadel oavsett om den passar hästen eller inte är liksom inte intressant.


MEN, i min jakt på sadlar just nu så snubblade jag över en annons om WOW-sadlar. Jag tycker kanske inte det var precis den vackraste sadel jag sett. Men själva idéen och konceptet verkar väldigt genomtänkt. Och ibland får ju faktiskt funktion och passform gå före utseende! Jag är jättesugen på att prova, måste ju bara lyckas kränga de 2 sadlar jag har till salu först. Budgeten är inte riktigt lagd för att bara investera i sadlar utan att sälja några.....


Just det här att ändra sadlar bara genom att byta koppjärn är jag lite skeptisk mot får jag väl erkänna. Men här verkar man ju kunna bygga om i princip hela sadeln för att justera det till just den hästen. Ja, jag skulle verkligen vilja prova en sådan här för att se vad jag och Blomman skulle tycka om den.


Här är en länk till deras hemsida;

http://www.wowsadlar.se/


Tror jag skulle vilja prova något som är åt det här hållet:

 

Snodde bilden i deras facebookgrupp (http://www.facebook.com/pages/WOW-Sadlar-Sverige/300921836631862#!/media/set/?set=a.301007293289983.69863.300921836631862&type=3



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Armanis Mr O´Mally

 

Welsh Cob, hingst, född 2006

e: Armanis Shooting Star ue: Menai Sparkling Midas

 

Min "dressyrponny" och bästa vän, till vardags kallad Blomman. Han är godkänd för avel och har en livstidslicens hos Svenska Welshponny och Cobföreningen.

Fiffihunden

 Fiffi är en Amerikansk Cocker Spaniel med sportfrisyr. Hon hänger med på det mesta och ambitionsnivån ligger på att vi ska ha roligt ihop.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards