Evves place

Alla inlägg under augusti 2012

Av Evelina - 31 augusti 2012 20:30

2 dagar spenderade med den underhållande sysselsättningen att göra tårtor! Wiiiiie så kul det har vart :D Och takterna sitter i, jag kan fortfarande ;) Det kändes på något sätt så hemma att jobba med en palett igen. Den liksom passar i min hand! Nu ska jag läras upp i Fisken också, haha, så passande, jag som älskar sånt konstigt som kommer från havet ;)


Har ridit lite också, Blomman var inte på sitt mest strålande humör igår, han tjurade lite lätt varje gång jag önskade lite eftergift i vänstersidan. Usch, sa Blomman, det tar emot lite där, kan vi inte byta till höger varv?! Men nepp, vänster behöver också bli lite mjukt och trevligt, så vi kämpade på. Vänster är min svaga sida också, det blir ju kaka på kaka då, men det tar sig säkert, vi får kämpa på. Rom byggdes ju inte precis på en dag ;P


Fiffihunden gillar livet i Halmstad. Hur skulle det kunna vara bättre när man får bo med sin bästa kompis liksom?!  jag letar runt lite efter en spårkurs. Hon gillar ju att använda näsan, så då kan hon ju lika bra använda den till något vettigt =P Just nu har hon det lite soft dock, hon har lite ont i sin ena fot. Vi får se om det går över eller om det bli ett besök hos farbror doktorn.


Tittat på en kägenhet idag också. Men nej, tror inte det blir den. Det var liksom inte riktigt jag...... Tittade på en stuga igår, på en hästgård. Kan det bli bättre liksom?! Hoppas på den istället! :D


Nu ska hela hunddagiset och jag titta på CSI. Bästa programmet, helt klart! Vi har firat Kittys födelsedag också, hämtpizza! Lite för mörkt bakad, men men, det var ingen överraskning. Att det ska vara så svårt att förstå! Vi var överrens om att vi beställer halvbakad nästa gång, då blir den nog perfekt! ;P


Ha en goo kväll :)


 

Av Evelina - 29 augusti 2012 20:58

Fullt upp hela dagarna! Tur det är fri lek denna veckan så jag har tid med allt ;)


Imorn börjar jag jobba på Maxi vid högskolan. Dags att dra på sig bagarkläderna igen, jag ska få göra TÅRTOR   


Inser nu hur mycket jag faktiskt saknat det! Är lite spännande att se hur mycket som sitter kvar i ryggmärgen efter knappt 1 års "vila" från tårtverkstaden. Ser fram emot det massa :D


I förmiddags drog vi till Ullared för att köpa klädrullar. Vi köpte fem stycken, och lite annat. Jag övar stenhårt på att INTE handla mer hästprylar till Blommans överfulla gardrob, utan spara pengar och vara nöjd med de miljoner prylar han redan har. Idag gick det kalas, köpte inget onödigt alls *klappa på huvudet* Det blev klädrullarna, glansschampoo (han är den skitigaste hästen i stallet, hua, kan det bli värre?! ;P), en cantaloupmelon, kollegiblock, pennor och lite fruktsallad.


Blomman fick busa lite på stubbåkern idag. Tyvärr var det lite väl mjukt på sina ställen, så vi kunde inte riktigt ösa på för fullt, men lite road blev han ju iallafall. Ska försöka rida ner till havet en dag. Vore mys på hög nivå att få galoppera på stranden!


Nu på kvällen blev det en kvällsprommis med hela hunddagiset. Vissa hundar tyckte det här var det roligaste vi gjort idag och undrade om vi kanske kunde gå liiiite fortare och liiiiite längre?! När det inte beviljades så kan man ju köra sick-sack över stigen istället ;) Vissa andra hundar tyckte det var helt ok, och någon tyckte mest att jaja, det får väl gå då! Haha, de är sådana personligheter! Så himla tydliga med när de tycker något!


Föresten glömde jag tala om igår att jag "passade" på en direktlägenhet som släpptes 19.00, och det gav utdelning! Jag lyckades bli en av de 5 första som anmälde mit intresse :D Så på fredag 13.30 är det visning. Hoppas jag kan lösa det på något sätt med jobbet. Den ligger mer eller mindre perfekt för mig! Hoppas hoppas att det ska passa mig och att om det gör det, att jag får den!


För övrigt längtar jag lite framåt, jag vill komma igång med allt så jag får lite koll! Just nu har jag ingen koll känns det som! Känner mig lite vilsen och splittrad, jag som avskyr att inte ha stenkoll ;P Måste skaffa böcker också!


Nu ska jag nog fundera på sängen, klockan ringer tiiiidigt imorn, börjar 6.30, haha, värsta bagartiden ;)


   

Av Evelina - 28 augusti 2012 20:58

Igår var vi som sagt på kvällspromenad på "hundstranden". Jättemysigt att gå där i solnedgången med alla glada hundarna som också njöt i fulla drag. Fiffi var som vanligt lite blyg för vattnet, men med lite övertalning så vadade hon lite, och med bärhjälp ut så simmade hon lite också ;) Vill jag inte så tvinga mig, eller hur var det man brukar säg? =P På slutet tyckte hon nog nästan det var ok, hon fick ju faktiskt godis i vattnet!


 

 


Idag inledde vi med en tur till Arken Zoo i flygstaden. Fiffi ville ha en Hurttaoverall. Men det hade de inte, så hon fick ett retrivverkoppel för koppelfria promenader och en spanielskål, en rååååsa <3


Eftersom de inte hade Hurttaoverall som egentligen var anledningen att vi ens skulle åka dit, så fick vi åka till Grizzly istället. Där hade de overaller, men inte i Fiffis storlek. Suck! Fanns regntäcke och overaller med för korta ben, men känns lite meningslöst liksom. Det är juframförallt om ben och tassar hon samlar smuts och vatten.


Hööks låg i samma butiksområde så vi tog en tur inom där när vi ändå var igång. Shoppingturen hade ju inte gått sådär lysande såhär långt. Blommans dressyrsadel behövde ett sadelskydd. De hade också overaller, till 1/4 av priset för en hurtta. Kanske blir det en sådan istället....... De hade mat också, Mustang foder. De skulle sluta med foder, så det var 50% rabatt. Galet billigt!! Och Blomman som ser lite tanig ut behöver ju en skaplig mängd kraft varje dag för att hålla vikten. Det fanns 7 säckar kvar, funderade en stund på hur många jag skulle ha. Men kom fram till att det var verkligen GALET billigt, så jag tog alla    514 kr slutade kalaset på, och då bjöd vi ändå syster på en dummy för 12,50 ;)


 


Blomman fick skutta över några upphöjda bommar. Det gick sådär, jag var inte så övertaggad, och då är han inte det heller. Han är fortfarande lite spänd och inte riktigt hemmastadd, så om jag då har havlt fokus på vad vi gör, så ja, då gör han detsamma ;P


Imorn ska jag hämta jobbkläder och få stämpelkort och lite det och lite så på Maxi, för på torsdag och fredag ska jag jobba :) Sedan drar vi till Ullared. Vi behöver klädrullar och sadelskydd. För det glömde jag på Hööks när Kitty informerat om att det var billigt foder, det var det här med fokus.... =P Jaja, det blir nog bra! Det var för övrigt hur trevlig personal som helst på Hööks, kommer lätt bege mig dit fler gånger :D



Av Evelina - 27 augusti 2012 17:11

har börjat idag!


Inledde kl 9 med "upprop" på HH (halmstads högskola). Nervositeten var som bortblåst, det återstog bara ett lite pirr i magen. Konstigt, trodde jag skulle vakna "döende" imorse, men det är ju skönt när man kan överraska sig själv ibland ;) Vår lärare kommer nog passa mig kalas, rak och ärlig, inga silkespapper och sammetskuddar här inte. Samtidigt som han är kul och rolig att lyssna på när han pratar. Det bådar gott!


Det var dock inte slut 10, det höll på till 12, så min "anställningsintervju" fick bli lite senarelagd. Egentligen var det inga konstigheter, de skulle mest bara titta på mig =P De tyckte det såg bra ut, så nu är extrajobbet klappat och klart också. Feels gooood! Alltså återstår bara boende, att det ska vara så förbaskat svårt, men den som väntar på något gott väntar alltid för länge! Änsålänge går det toppen att bo hos syster. Inte en endaste liten dispyt har det vart! Bara trevligt ;) Duktiga vi är!


Voffvoff och jag sov inatt, Fiffi och Tindra hade race och tuggade ben. Suck på dem! Inatt blir det buren för Fiffi, på nätterna sover man, så är det bara!


Blomman hade sovit gott inatt. Han ser dock lite tanig och uppdragen ut nu. Men det tar sig nog igen när han kommit till ro lite grann. Red lite i paddocken. Han var pigg, men KALASFIN! Åh, känslan från kursen sitter i och vi jobbar, tillsammans! Längtar redan till vi ska hem på nästa :D:D


Nu ska vi snart packa in oss i bilen och dra till stranden för hundpromenad med vårt hunddagis! Tindra kan knappt vänta, och Fiffi undrar om man verkligen MÅSTE bada eller om det går bra att hålla sig till de torrare delarna av stranden ;P Men nej, det är nog faktiskt obligatoriskt med bad, iallafall lite! Vi måste ju prova flytvästen, eller tvångströjjan som Fiffi kallar den ;)


Fina underbara cobbis

             

Av Evelina - 26 augusti 2012 21:54

 


Hej hej Halmstad!


Så var vi flyttade. Jag, Fiffi och Blomman. Alla verkar trivas bra. Det känns r'tt skönt med syster som sällskap och moraliskt stöd, Fiffi är helnöjd med att ha race med Tindra i soffan och Blomman var VÄLDIGT välrullad och nöjd när jag var och hälsade på honom ikväll. Så vi har det bra helt enkelt :)


 


Imorgon börjar "plugget", eller, det är 1 timmes upprop och sedan är det klart. Det är lite spännande och jag är lite nervös, fast inte döende ;)


Var allt för idag. Lite för mycket som snurrar i huvudet just nu för att jag ska kunna uppdatera vettigt, men det kommer, kanske imorn.


Sov gott alla goa människor, det ska snart jag och alla hundran göra. 3 stycken, det är nästan som en kennel, fast bara nästan!


Av Evelina - 24 augusti 2012 12:33

4,5 timmes jobb kvar


sedan helgledigt och flytt. Galet, ja, bara förnamnet! Nervös? Börjar inse att tiden snart är inne! Förväntansfull? OM!! Det blir ett helt nytt liv! Jag öppnar en dörr och hoppas det finns ett rum fullt av överraskningar därinne!


Promenixat och druckit kaffe med Linn nu på förmiddagen. Kommer sakna henne, massa. Även att vi knappt umgås. För det finns nog inga som har osynkade scheman som vi 2! Är jag ledig jobbar hon och är hon ledig jobbar jag, ALLTID! Men idag lyckades vi minsann hitta en stund när det var ledigt på båda håll.


Har tvättat, tvättat och tvättat lite till. Skönt om Blommans gardrob är hyffsat ren när han kommer fram. Haha, som vanligt mest bekymrad över hästen ;) Min gardrob tvättas också, men den har prio 2 =P


Annars är det mesta ordnat. Bilen har vart på fixning, AC;n hade sagt upp sig. Är man van att köra med AC håller man seriöst på att DÖ om man den lägger ner. Sitta och svettas som en gris i bilen är inte riktigt min grej. Så nu är det ordnat, dyrt var det, men vad gör man inte för att överleva ;) Hästtransporten är nybesiktigad, 4 nya hjul blev det för att få igenom den, men nu är den som ny! Blomman åker numer som den kung han är. Då gick såklart låset till skötardörren sönder, men det har vi fixat också. Så nu borde det klara sig ett tag tycker man ju.


Imorn ska allt packas in i bil och släp så det är klart till söndag, och sedan bär det av minsann. Eller, nästan, det är Kräftskiva på lördagkvällen först. Årlig tradition som inte får missas!


Kungen!

 

Av Evelina - 23 augusti 2012 23:28

Snart bär det av! Verkligheten börjar hinna ikapp mig och jag börjar INSE att jag snart inte är kvar här längre. Om bara 3 dagar blir jag halläning. Konstig känsla, jag har ju liksom alltid varit bleking...... Men tiderna förändras, det är bara att hänga med! Allting kan ju faktiskt inte alltid vara som det alltid har vart! Vågar man förändra kan ju saker och ting bli mycket bättre. Och det är min förhoppning, att kunna förbättra och utveckla mig!


jag har börjat packa lite nu. Eftersom jag fortfarande inte har någon lägenhet eller annan bostad så flyttar Fiffi och jag in hos världens bästa syster med dogs sålänge. Alltså behöver jag ju bara kläder och lite sådant där, livsnödvändiga saker så att säga ;) Har hittat en bostad jag ska kika på på söndag efter jag kommit upp. Det lät jättebra, och det var en jättetrevlig människa jag pratade med, så det ska bli spännande och se om det kan vara något! Annars hittar vi säkert något annat, det löser sig! Annars kan man ta ett katrinplommon =P


Imorn ska jag träffa Linn, ta en promenix och snacka lite skit. Mmm, blir bra. Kommer sakna ihjäl mig efter alla goa människor som jag flyttar från. Kommer säkert träffa nya goa människor också. Men ändå......


Jag råkade bli lite fast i den där centrerade ridkursen, så jag har råkat anmäla mig till en i september igen. Får ju faktiskt lön både nu och i september, och något vettigt måste man ju göra för pengarna! ;) Dessutom nämnde Kitty något på fejjan om en planerad nybörjarkurs i agility på hennes klubb. Kanske det vore något för Fiffi och mig! Vi har övat stenhårt på det här med kamp och fart, så numer är Fiffi en kampande räseramris! Hehe, hon ligger som ett streck i luften när jag ropar "KÖÖÖÖÖÖR" haha, världens bästa <3


Blomman har blivit barfotahäst. Vi får se om det funkar. Vill han ha skor igen så får han gärna det, men hinner jag inte hålla igång han till 100% så tror jag inte han behöver det. Jag får ju anpassa mig lite. Han har ju himlans bra kvalisort på sina fötter, och var inte ens lite öm när jag red han barfota första året. Så får han bara vänja sig igen så borde det ju gå. Och då reds han ändå i alla gångarter, på alla underlag.


Blomman kvällsfikar <3

  

Av Evelina - 19 augusti 2012 21:53

Hela denna helgen har spenderats i bilen, på väg till eller hem från Ramdala utanför K-krona. Vi har vart på kurs.


Vi har vart på kurs för att JAG ska lära mig att rida. Sitta lite bättre, pilla lite mindre, andas lite mer och vara lite mer "i min kropp".


Och jag är bara så GLAD! Kursdagarna har varit så otroligt mycket mer än jag vågat hoppas, och jag känner bara att jag liksom hittat tillbaka!!! Min vilsenhet är borta, vi är på banan igen, siktet är inställt, målet är förvisso out of sight än sålänge, men what ever! Vi är på VÄG!!!!! :D:D:D:D


Vi kan ju ta det från början!


Dag 1 (Fredag)

  Vi åkte extra tidigt hemifrån. Vi hade ju ett litet ärende innan vi skulle till kursen. Vi skulle hämta vår underbara, nya dressyrsadel! Eller, den är ju begagnad (för en ny köper jag ALDRIG mer, usch och fy för att försöka rida in en splirrans ny sadel!), men ny för oss. Och den är precis så underbar som jag minns den! Åååh, jag är verkligen kär i den! Dessutom så kalasfint skick och kanon i stoppningen att mycket mer inte gått att önska!

  Hursom, vi invigde den såklar omedelbums! Det var dock inte riktigt 100, den tippade lite fram, trots att vi hade det vita fåret (det tjockaste) under. Men ingen katastrof, bara inte topp så att säga!

Kursen inleddes med att jag fick en introduktion till vad allt gick ut på. Jag fick även presentera mig själv och min häst och vad mitt mål med ridningen var.

  Efter det blev Blomman påklädd och så började vi!

  Det första jag fick göra var att stoppa in foten längre i stigbygeln. Jag har den gärna rätt långt ut på tån, vet inte varför, antagligen för att det känns väl invant och därmed bekvämt. Lite längre in på foten finns ett balanscentrum, om någon knackar en under foten känner man det. Hur häftigt som helst! Har man då stigbygelplattan där, så får man en "markkänsla" under foten, och allt blir stadigare. Det är hur läskigt som helst att några cm skillnad kan göra sådan enorm skillnad för känslan!

  Fick även rida med en markant mer buren hand än jag brukar. Jag har lite taskig handställning, lite låg och lite kullagda. Det kändes som att jag satt med händerna långt upp i skyn, men när jag kollar på bilderna så ser det verkligen inte ut så.

  Sedan red vi runt, skirtt mest, och kollade av att jag visste vart jag hade mina sittben och att de jobbade med i rörelserna på ett bra sätt. Och rättade till lite fix med min sits. Kände mig jättenöjd med mitt första pass och åkte hem med en hel tankar och funderingar att sova på.


Dag 2 (Lördag)

  Så var det dags för ny färd till Ramdala. Vi var sist ut för kvällen, jag hade jobbat hela dagen. Men tack vare fantastiska människor så löste de det ändå så att jag kunde få vara med och delta. Började med att checka av lite från dagen innan och sedan köra igång. Fick ytterligare lite tips och trix till min sits, och jobbade på att komma ihåg att ha stigbygeln längre in på foten. Och jobbade mycket på svinget, svinget ska ta oss framåt. Bra tanke, den ska jag komma ihåg! Blomman har mycet sving, så det blir lite studsigt ibland, men när vi (JAG) lärt mig svinga med honom istället, då kommer det att bli alldeles galet häftigt!!

  Lite trav och lite skolor blev det, och några halter. Ännu mer nöjd med den dagen, och började känna mig lite sorgsen över att mer än hälften var avklarat. Bara ett pass kvar....


Dag 3 (söndag)

  Grand Finale!

  Blomman inledde starkt med att hoppa och skutta i trailern under lunchen. Såpass att jag fick släppa ner han från bommen en vända (tack käre gud för panikbommarna i mitt släp, de värdesätts högt! Amen). Han hade lagt över det ena frambenet lite snyggt. Han har stått jättefint och väntat de andra passen, men nu var det tydligen inte kul längre. Jaja, ibland får man ta dem som de är ;)

  När vi väl kom igång så gick det fint. Han tuffade på bra, om än en aning ofokuserad och "gapig och skrikig". Men det är ju baksidan, bakom den flotta framsidan, av att ha hingst. Vi hade en disskusion om uppförande och beteende, och sedan gick det iallafall bättre, om än inte helt fokuserad. Faktiskt har han aldrig (som jag kan minnas åtminstone) betett sig sårdär innan, men det blev väl lite för mycket helt enkelt.

  Trots ponnyns inledande ofokus och min lättare irritation över detsamma, så gjorde vi ett bra pass. Idag blev det skolor i trav och galoppjobb. När vi får till det, när jag lyckas hitta min sits och min balans och vi jobbar ihop, då blir det världens underbaraste känsla! Åh, jag är verkligen så otroligt glad att jag råkat hitta detta! Det känns så rätt, det var länge sedan jag kände mig så upprymd och uppriktigt glad i ridningen senast. Jag tror jag har hittat "min grej", hur jag vill rida, ett koncept som passar MIG helt toppen, och en tränare som lyckas förmedla det till mig på ett sätt som gör att jag kan ta till mig och förändra. Haha, jag finner knappt ord, det jag vill ha sagt är egentligen bara att jag har haft en galet bra helg, och jag kommer leva på den länge! På känslan av ridningen och längtan till nästa kurs!


Här är några bilder som Natalja knäppte på oss (1000 tack för det :))

                     


Fiffi tycker inte att dressyrträning är så kul ;)

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Armanis Mr O´Mally

 

Welsh Cob, hingst, född 2006

e: Armanis Shooting Star ue: Menai Sparkling Midas

 

Min "dressyrponny" och bästa vän, till vardags kallad Blomman. Han är godkänd för avel och har en livstidslicens hos Svenska Welshponny och Cobföreningen.

Fiffihunden

 Fiffi är en Amerikansk Cocker Spaniel med sportfrisyr. Hon hänger med på det mesta och ambitionsnivån ligger på att vi ska ha roligt ihop.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards