Evves place

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2011

Trixigt värre!

Av Evelina - 11 oktober 2011 16:42

Den gångna helgens Trick- och komunikationskurs var helt suveränt bra! Är så stolt över min fina ponny, han är så fantastiskt duktig!


Vi åkte upp på fredagen, inga konstigheter alls, bästa lilla hästen åker som om han inte gjort annat i hela sitt liv! Passade på att leverera ett täcke på vägen också. Smidigt att sälja saker och kunna leverera dem direkt utan att behöva posta och härja med frakt och sånt.


Iallafall så kom vi fram till Linköping på em. Var ute i stallet där Blomman skulle bo och lämnade honom. Hade honom ute lite i longerlinan så han skulle få rusa av sig lite energi. Det var välbehövligt. Han är verkligen lyhörd och lydig, nytt ställe och ett helt öppet fält men han lyssnar hela tiden på mig <3


På lördagmorgonen begav vi oss iväg igen, på kurs. Var ingen direkt inledande teori utan vi körde på med lite gurndläggande praktiska komunikationsövningar direkt. Blomman var jätteduktig. Märktes att det var mycket funderingar i huvudet på honom. Största problemet blir att jag lätt blir lite "stor" i mina rörelser och mitt kroppsspråk och Blomman är så hyperkänslig att han tycker de blir lite läskigt. För mig är det verkligen en jätteutmaning att jobba med en häst som honom. Att hela tiden vara här och nu och mentalt lugn och avslappnad för att kunna kommunicera med honom.


Efter lunchen sedan så hade vi praktiska teoriövningar. MYCKET intressant och givande!!! Samma "kroppspråksövningar" som vi gjorde på våra hästar på fm, gjorde vi nu på varandra i gruppen. De personer jag övade på, som agerade hästar för mig, reagerade i mångt och mycket precis som Blomman gjorde på fm. Nu kunde man ju dock ha en dialog om varför reaktionen blev som den blev och hur de upplevde en. Det var även väldigt tydligt hur olika alla i gruppens riktiga hästar är att arbeta med, det speglades väldigt tydligt i tex hur stora "hjälper" man behövde ge de olika personerna för att flytta dem dit man ville.


Sedan var det praktiska övningar med hästarna igen. Repetion av fm och sedan TRIX!!! :D


Vi körde mest buga och den spanska skritten. Blomman var fantastiskt duktig!!! Haha, när vi övade spansk skritt så vart han helt till sig och sprattlade iväg alldeles för mycket med frambenen så helt plötsligt var han jääääättelång eftersom han glömde bakbenen kvar där bak, söte    Buga lossnade också rätt bra :)


Så helt klart en riktigt lärorik och intressant helg, heeeeelt klart värt resan till Linköping!


Blomman på kurs!!

       Övar spansk skritt i somras!


 
 
Ingen bild

Mamma

12 oktober 2011 22:35

God kväll!
Man kan tydligen lära hästar allt! Spännande!
Ha det bra!
Mamma

 
Hanna & Rebecka

Hanna & Rebecka

13 oktober 2011 19:48

Coolt med den spanska skritten! :)

http://dailyhorses.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evelina - 9 februari 2013 21:22

Från och med nu så kommer min blogg bo på denna adress istället   http://dressyrwelsh.blogg.se/   Hoppas ni följer med :) ...

Av Evelina - 7 februari 2013 10:26


Det blir en bra dag idag! Bästa latten på rasten, dressyrträning i skogen på cobben och bio ikväll med stallgänget! Dressyrigt deluxe, galoppsadel och kandar ;) ...

Av Evelina - 6 februari 2013 11:36


Vaknade till ett vitt landskap imorse. Vintern är tillbaka, väderguden är ju klart velig värre! Snö, is, plus, barmark, stenhårt, snö igen. Han är en värre velpotta än jag! Det är inte dåligt att lyckas med det ;)   Blomman ska nog få en tur i sk...

Av Evelina - 3 februari 2013 13:19


Sista dagen denna veckan och sista dagen jag är hästvakt åt alla extrahästarna. En hel vecka, tänk att tiden går så fort!   Fiffi tycker livet är sådär kul just nu. Så länge jag underhåller henne så funkar det, men när vi "gör ingenting" så vill ...

Av Evelina - 1 februari 2013 14:01

Köpte nya byxor idag, jättesköna marinblå stretchjeans! 50:- som hittat! Köpte en kaka också, att fylla ut dom med ;) ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Armanis Mr O´Mally

 

Welsh Cob, hingst, född 2006

e: Armanis Shooting Star ue: Menai Sparkling Midas

 

Min "dressyrponny" och bästa vän, till vardags kallad Blomman. Han är godkänd för avel och har en livstidslicens hos Svenska Welshponny och Cobföreningen.

Fiffihunden

 Fiffi är en Amerikansk Cocker Spaniel med sportfrisyr. Hon hänger med på det mesta och ambitionsnivån ligger på att vi ska ha roligt ihop.

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards