Evves place

Direktlänk till inlägg 28 september 2011

Min häst och jag

Av Evelina - 28 september 2011 23:16

Idag har jag varit på Börjes med en vän. Jag har spenderat pengar, många pengar. På hästmat!


På hemvägen hade vi en disskusion i bilen om all tid, allt engagemang och alla PENGAR man lägger på sin häst. Hur enkelt och ekonomiskt det vore att vara "ryttare" åt någons häst sådär 3 gånger i veckan och slippa så mycket av ansvaret och alla kostnader. Och visst sjutton kostar det pengar och tar mycket tid att ha hästen, men jag skulle trots det inte vilja byta bort det för allt i världen!

Jag skulle sakna känslan i hjärtat av att det här är "min" häst. Den där stoltheten inom en över vänliga, uppmuntrande ord över att den är fin eller att den är duktig. Jag skulle sakna allt slit med att släpa fodersäckar och hämta spån. Att köpa och sälja sadlar för att hitta något som funkar. Jag skulle nog faktiskt till och med sakna att lägga många pengar på hästmat!

 För om jag inte skulle ha min häst, vem sjutton är jag då?! Vad skulle jag göra med all fritid jag helt plötsligt skulle få? Och "alla" pengar som helt plötsligt skulle bli över? En del skulle säkert ut och resa, titta på världen och uppleva platser de sett på bilder och drömt om. Men min dröm är redan uppfylld, min dröm är en varm häst att få krama och älska och bry mig om.


Min häst är min värld, en del finner säkert det underligt. Ibland gör jag själv det också! Men även om hästvärlden inte alltid är en dans på rosor, så är det alltid den bästa stunden på dagen att få vara med hästen. Även om det säkert inte är lätt för folk utan häst att förstå hur man kan tycka att det är värt alla pengar och all tid och oro som blir om hästen dessutom blir sjuk.

Och det är väl rätt förståligt. När man inte ens själv vill fundera över högen med veterinärräkningar och benisnräkningar som blir när man står där med sin sjuka häst. När man inte vet vilken gång i raden man infinner sig på kliniken och de hälsar på en som en gammal bekant. Det enda man vet är att det är långt ifrån det sista besöket och utgången är fortfarande osäker. Det enda man vet är att det är det här man lever för. Trots alla motgångar. Trots en ibland hård värld. Trots att man står där på randens avgrund vad gäller ekonomi. Trots allt, så är det så värt det!

För det bästa som finns, är en varm häst att få KRAMA, ÄLSKA och BRY SIG OM!


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evelina - 9 februari 2013 21:22

Från och med nu så kommer min blogg bo på denna adress istället   http://dressyrwelsh.blogg.se/   Hoppas ni följer med :) ...

Av Evelina - 7 februari 2013 10:26


Det blir en bra dag idag! Bästa latten på rasten, dressyrträning i skogen på cobben och bio ikväll med stallgänget! Dressyrigt deluxe, galoppsadel och kandar ;) ...

Av Evelina - 6 februari 2013 11:36


Vaknade till ett vitt landskap imorse. Vintern är tillbaka, väderguden är ju klart velig värre! Snö, is, plus, barmark, stenhårt, snö igen. Han är en värre velpotta än jag! Det är inte dåligt att lyckas med det ;)   Blomman ska nog få en tur i sk...

Av Evelina - 3 februari 2013 13:19


Sista dagen denna veckan och sista dagen jag är hästvakt åt alla extrahästarna. En hel vecka, tänk att tiden går så fort!   Fiffi tycker livet är sådär kul just nu. Så länge jag underhåller henne så funkar det, men när vi "gör ingenting" så vill ...

Av Evelina - 1 februari 2013 14:01

Köpte nya byxor idag, jättesköna marinblå stretchjeans! 50:- som hittat! Köpte en kaka också, att fylla ut dom med ;) ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Armanis Mr O´Mally

 

Welsh Cob, hingst, född 2006

e: Armanis Shooting Star ue: Menai Sparkling Midas

 

Min "dressyrponny" och bästa vän, till vardags kallad Blomman. Han är godkänd för avel och har en livstidslicens hos Svenska Welshponny och Cobföreningen.

Fiffihunden

 Fiffi är en Amerikansk Cocker Spaniel med sportfrisyr. Hon hänger med på det mesta och ambitionsnivån ligger på att vi ska ha roligt ihop.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards