Evves place

Direktlänk till inlägg 12 januari 2013

Upp och ner

Av Evelina - 12 januari 2013 22:32

Ibland går livet lite upp, och sedan går det lite ner. Idag har det gått lite ner. Inget har hänt, åtminstone inget dåligt, och det finns ingen egentlig anledning men det bara råkar vara lite gnöligt idag.


Men även att det är en dag när inget är riktigt bra oavsett hur det är, så har det ändå varit en bra dag om tar ett steg tillbaka och ser lite objektivt på det.


Först var jag i hästaffären och letade efter en sadel, men det fanns ingen. Och inget fleecetäcke med hals heller. Alltså åkte jag därifrån precis lika rik som när jag anlände. Det är bra!


Sedan ringde Kitty och frågade om vi inte skulle lufta oss en runda. Och jo, eftersom att jag hade väldigt väldigt tråkigt alldeles för mig själv, Blomman inte var i direkt behov av någon motion och mina träningsvärkande ben brukar bli bättre  om de får röra lite på sig, så lät det ju som en ypperlig idé. Kitty hade en idé om Lynga, så Lynga blev det.


På vägen dit var vi på Arkens Zoo och studerade fiskarna. Studien resulterade i följande

  1. Fiskar kan vara ganska underhållande att titta på om man har för mycket fritid!
  2. Den ena fisken riskerar att få förstoppning efter att ha ätit alldeles för mycket av botten i bassängen.
  3. Den största fisken med leopardmönstret verkade inte gilla läget med att bo i bassäng och hängde mest vid fönstret och glodde på oss.
  4. Den ena svarta fisken verkade ha problem med sig själv! Han simmade fram och tillbaka hela tiden medan vi tittade, säkerligen efter vi gått också. Ev skulle han behöva en fiskterapeut.
  5. Har man ätfiskar behöver man inte rengöra bassängen lika ofta, men när man ska göra det så blir det ändå jobbigt.
  6. Fiskar var nog inget för oss trots allt!

Voffvoff fyller år och han hade önskat sig en ny säng. Att hitta en säng åt en spanielhund är inte så lätt. Särskilt inte till DEN spanielhunden, för Voffvoff är extremspanielvarianten deluxe! Sängen får inte vara för stor, för då får han inget "stöd", men den får heller inte vara för liten, för då får han inte plats. Den måste ha en lagom kant, men den får inte vara för hög, för låg, för mjuk eller för hård, för då blir den inte bra när han ska vila huvudet på den. I övrigt så måste sängen vara väldigt, väldigt, VÄLDIGT mjuk, för annars kan han få liggsår! Den får dessutom inte vara babyblå. De hade ingen passande tyvärr ;)


Fiffi önskar sig också en säng, vissa av Voffvoffs kriterier finns på hennes lista också, men hon är en något mer lightversion av spanielhund, och kan därför ha överseende med vissa saker! Har hon inte det så får hon sova på golvet =P


Till slut var vi faktiskt framme vid stranden. Vi och alla andra. Fiffi och jag har vart med en gång förrut där, det är väldigt, annorlunda. Träden växer åt alla möjliga håll innnan de slutligen växer UPPåt. Då har de redan gjort av med så mycket virke på vägen att de inte blir så höga. Tur att det är ett naturreservat, för stackars den som skulle försökt göra några vettiga brädor av den röran!


Det finns olika rundor man kan gå. Vi tog Sälrundan. Den tog vi förra gången också, det är en trevlig runda. När man har kommit halvvägs får man ta en väg tillbaka, upp och runt floden som rinner rakt över stranden. Det är en omväg, jag gillar inte omvägar, de spiller tid! Idag fanns det stenar man kunde hoppa på över floden, om man bara valde rätt stenar och höll huvudet kallt var jag övertygad om att det skulle gå. Det gick, alldeles fantastiskt bra gick det! Kitty tyckte inte det verkade lika spännande, men hon hade inte heller någon lust att gå runt. Så hon valde den mest logiska av alla lösningar. Hon gick helt enkelt rakt igenom floden. Resonomanget löd att det var bättre att bli lite blöt än jätteblöt. Kloka ord. Men jag blev inte blöt alls ;)


Sedan åt vi soppa, den blev också bra. Sedan blev det dammsugare. Jag bjöd Voffvoff på halva min. Efter att han maniskt stirrat på den sådär en halvtimme så fick det vara nog, det är ju faktiskt hans födelsedag, grattis Voffvoff!


Kitty menar att det är en utter och att vi gick på Utterleden. Jag menar att hon har fel, jag menar att alla ser att det är en säl!

 

 
 
Ingen bild

Mamma

13 januari 2013 13:33

God Dag!
Ja nu är gårdagen slut och en del av nästa har också gått. Vi har det bra i Saxemara! Hämtade lekkompisarn Jonas o Pappa vid Galtsjön vid midnatt. De åkte buss till Malmö med fler som blev uppdaterade i Sirius i går. Det var Pappa som uppdaterades. De hade haft roligt!
Ha en bra dag!
Mamma

 
Ingen bild

KP

13 januari 2013 19:43

Uppdateras innebär att man får ett nytt "snöre" som du brukar kalla det :)
Vad roligt du skriver, fortsätt med det :)
Karin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evelina - 9 februari 2013 21:22

Från och med nu så kommer min blogg bo på denna adress istället   http://dressyrwelsh.blogg.se/   Hoppas ni följer med :) ...

Av Evelina - 7 februari 2013 10:26


Det blir en bra dag idag! Bästa latten på rasten, dressyrträning i skogen på cobben och bio ikväll med stallgänget! Dressyrigt deluxe, galoppsadel och kandar ;) ...

Av Evelina - 6 februari 2013 11:36


Vaknade till ett vitt landskap imorse. Vintern är tillbaka, väderguden är ju klart velig värre! Snö, is, plus, barmark, stenhårt, snö igen. Han är en värre velpotta än jag! Det är inte dåligt att lyckas med det ;)   Blomman ska nog få en tur i sk...

Av Evelina - 3 februari 2013 13:19


Sista dagen denna veckan och sista dagen jag är hästvakt åt alla extrahästarna. En hel vecka, tänk att tiden går så fort!   Fiffi tycker livet är sådär kul just nu. Så länge jag underhåller henne så funkar det, men när vi "gör ingenting" så vill ...

Av Evelina - 1 februari 2013 14:01

Köpte nya byxor idag, jättesköna marinblå stretchjeans! 50:- som hittat! Köpte en kaka också, att fylla ut dom med ;) ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Armanis Mr O´Mally

 

Welsh Cob, hingst, född 2006

e: Armanis Shooting Star ue: Menai Sparkling Midas

 

Min "dressyrponny" och bästa vän, till vardags kallad Blomman. Han är godkänd för avel och har en livstidslicens hos Svenska Welshponny och Cobföreningen.

Fiffihunden

 Fiffi är en Amerikansk Cocker Spaniel med sportfrisyr. Hon hänger med på det mesta och ambitionsnivån ligger på att vi ska ha roligt ihop.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards